En såkalt hyperkraft er noe som er overlegen sin samtid på alle områder. Og det er nettopp fra dette at australske Hyperpower har avledet navnet sitt. Produsenten mener at deres QFM-360-X er en maskin som vil kunne dominere omgivelsene.
Til tross for den kompakte dimensjonen på 43 cm i diameter, har den elektriske maskinen en betydelig maksimal effekt: En hel MW, som tilsvarer 1360 hestekrefter, er utviklet for å takle ambisjonene.
Systemet er skalerbart, og i følge selskapet kan opptil ti enheter monteres på en aksel. Bakgrunnen for det siste, er motoren også er tenkt anvendt utenfor bilindustrien, som på trikker eller muligens en Hyperloop.
0-200 km/t på 0,8 sekunder?
– Det er en viktig milepæl for teamet vårt når prototypen i X-serien nå går i produksjon, sier grunnlegger Michael Fragomeni.
For å vise verden hva maskinen er i stand til, har Hyperpower bygget en elektrisk dragracer med fire motorer. De oppgitte spesifikasjonene er helt ville: Den maksimale effekten skal være rundt 5000 hestekrefter, som tilsvarer 3,6 megawatt, og akselerasjonen 0-200 km/t skal teoretisk (uten hensyn til friksjon, red. anm.) kunne gjøres på 0,8 sekunder.
Etter 2,9 sekunder mener produsenten at bilen skal kjøre i 400 km/t og 3,7 sekunder etter start skal den komme opp i 530 km/t.
I løpet av denne reisen vil den stakkars sjåføren måtte tåle maks 7,3 G ved full akselerasjon og 6,2 G ved bremsing.
- Les også: Slik virker elbilmotoren
Vil sette fartsrekord
Målet er å slå en hel haug med verdensrekorder, inkludert fartsrekorden for elbiler. Dette betyr at de må opp i minst 518 km/t.
Det gjenstår å se om Hyperpowers teknologi vil bli den suksessen som Michael Fragomeni håper på, og hvor langt unna praksis er teori. Nøyaktig når det kan være snakk om å prøve å slå verdensrekorder, er ikke annonsert.
Denne saken ble først publisert på nyteknik.se