Wärtsilä har fått flere kontrakter i forbindelse med Sartor Shippings bestilling av to beredskapsfartøy fra Kina. Design, gir og propeller er fra den norske delen av Wärtsilä. Skipene er av typen Vik-Sandvik 465 FSV (beredskapsfartøy). De blir 65,9 meter lange og 18 meter brede. (Bilde: Vik-Sandvik/Wärtsilä)

Bygger beredskapsskip

  • Industri

Wärtsilä

Finsk konsern, hovedsakelig innen maritim virksomhet og energi.



  • Ansatte: 19.000
  • Kontorer/fabrikker: 160 i 70 land
  • Omsetning 2008: 5,57 mrd Euro (ca. 48 milliarder kroner)
  • Antatt omsetning 2009: ca. 5,5 mrd Euro

www.wartsila.com

Wärsilä i Norge:

  • Ansatte: 1.1000
  • Produkter: Gir, propeller, automasjons- og kontrollsystemer, DP-systemer (dynamisk posisjonering), skipsdesign (Vik-Sandvik)
  • Kunder: Verft, oljeselskaper, rederier, etc.
  • Kontorer/fabrikker: Bømlo og Stord (hovedkontor), Fitjar, Trondheim, Oslo, Ålesund, Stavanger, Bergen og Haugesund.

Wärtsiläs side om norske aktiviteter.

Sartor Shipping bestilte i fjor høst to beredskapsfartøy med Vik-Sandvik design.

Nå velger de også gir, propeller og hovedmotorer fra Wärtsilä.

Dermed blir det en del arbeid for norske bedrifter.

Heia Norge

Wärtsilä kjøpte i fjor opp det norske skipsdesignfirmaet Vik-Sandvik. Det gir arbeid til ingeniører og designere her i landet.

Motorene skal ikke lages i Norge, men det skal derimot gir og propeller.

Dette utstyret produseres på Wärtsiläs anlegg på Rubbestadneset.





... og Kina

De to beredskapsfartøyene bygges ved et verft i Kina, Wison Heavy Industry.

Skipene med Vik-Sandvik 465 FSV design, skal leveres i 2010 og 2011.

Skipene blir 65,9 meter lange og 18 meter brede. Fartøyene vil bli bygget i henhold til Veritas’ ”Environmental Class”.

Diesel-elektrisk

Beredskapsfartøyet fra Vik-Sandvik har et hybridsystem med diesel- og elektromotorer som gir drivstoffbesparelser sammenlignet med en ren dieselmekanisk løsning.

Dette er fordi effekten kan tilpasses ulike behovene i forhold til ulike operasjoner.

Besparelsene vil bli spesielt merkbare når fartøyet opererer med lavere belastning, ifølge Wärtsilä.

Flere oppgaver

Fartøyene er multifunksjonelle, og designet for bruk til en mengde ulike oppgaver som å gi bistand offshore, tauing, opprensking av olje, fjernstyringsoperasjoner, brannslokking, tankskipassistanse og overvåking.

De to skipene skal ha et dynamisk posisjoneringssystem, DP II.

Vanlig marsjfart er 15,5 knop.





Strategi

Vik-Sandvik ble kjøpt opp av Wärtsilä i juli 2008. I en pressemelding opplyser Wärtsilä at oppkjøpet var et viktig trinn i konsernets strategi for å styrke posisjonen som en totalleverandør.

Wärtsiläs mål er å bli den ledende leverandøren av skipsdesigntjenester i ulike segment.