MOTOR

Buddy dropper litium

7. okt. 2009 - 14:01

LILLESTRØM: Elbil Norge starter produksjonen av nestegenerasjons Buddy i månedsskiftet november/desember. Allerede nå kan den ses på Nerec-messa som startet på Lillestrøm i dag.

Men MetroBuddy kommer med kun to batterialternativer: blybatterier og nikkelmetallhydrid. På tross av at selskapet senest i mai varslet at den nye elbilen ville få litiumionebatterier.

Les mer om MetroBuddy i denne artikkelen: Vær-Siris nye elbilvenn

Litium-hype

– Vi har testet Buddy med litiumionebatterier siden 2004. Men foreløpig mener vi at fordelene ikke er store nok til å tilby dette alternativet, sier Jo Espen Bjerk, som er designsjef i Elbil Norge og mannen bak MetroBuddy.

Han legger ikke skjul på at han synes litium er litt «hypet», som han kaller det, i elbilverdenen.

– Vi mener at summen av stabilitet, akseptabel rekkevidde og pris gjør det mer verdt for våre kunder å satse videre på den gjennomtestede teknologien, i stedet for at vi selger den med li-ion bare for å kunne fortelle at vi har det, sier Bjerk.

Siste Buddy Classic

Mens MetroBuddy vises på Nerec, er Elbil Norge i gang med å bygge om fabrikken på Økern i Oslo til å kunne skru sammen den nye bilen.

– Den siste Buddy Classic ruller ut herfra fredag, og da blir det en liten markering, forteller direktør Kjell Strøm i Elbil Norge.

– Hvilket nummer i rekken har den siste originale Buddyen?

– Oj, godt spørsmål. Det klarer jeg ikke å besvare nøyaktig her og nå. Men det skal jeg finne ut til fredag, lover Strøm.

Han bekrefter imidlertid at tallet ligger rundt 800.

Ikke utlandet

– Kommer dere med nyheter om nytt produksjonssted for MetroBuddy fredag?

– Nei. Det er fortsatt intensjonen å produsere på Økern med en kapasitet på tusen biler i året, sier Strøm.

Selskapet har kjøpt hjelp fra det portugisiske bilutviklingsinstituttet Ceiia for å utvikle MetroBuddy. Bilen har dessuten flere portugisiskproduserte komponenter.

Tidligere har Strøm antydet at Portugal kan bli et produksjonsland nummer to for Buddy, hvis/når bilen skal bevege seg utenfor det norske/skandinaviske markedet.

MetroBuddy er i større grad enn forgjengeren konstruert for masseproduksjon.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Strøm sier at det ikke er fattet noen beslutninger om noe slikt. Han understreker at de nå fokuserer på overgangen fra klassisk Buddy til MetroBuddy og omleggingen av Økern-fabrikken.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.