MetroBuddy er mer enn bare en facelift av Buddy Classic. Det mest revolusjonerende med nye Buddy er materialvalget. Nå er det slutt på glassfiber, i stedet er hele karosseriet støpt i herdeplasten Telene. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
MetroBuddy er mer enn bare en facelift av Buddy Classic. Det mest revolusjonerende med nye Buddy er materialvalget. Nå er det slutt på glassfiber, i stedet er hele karosseriet støpt i herdeplasten Telene. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Buddy dropper litium

LILLESTRØM: Elbil Norge starter produksjonen av nestegenerasjons Buddy i månedsskiftet november/desember. Allerede nå kan den ses på Nerec-messa som startet på Lillestrøm i dag.

Men MetroBuddy kommer med kun to batterialternativer: blybatterier og nikkelmetallhydrid. På tross av at selskapet senest i mai varslet at den nye elbilen ville få litiumionebatterier.

Les mer om MetroBuddy i denne artikkelen: Vær-Siris nye elbilvenn

Litium-hype

– Vi har testet Buddy med litiumionebatterier siden 2004. Men foreløpig mener vi at fordelene ikke er store nok til å tilby dette alternativet, sier Jo Espen Bjerk, som er designsjef i Elbil Norge og mannen bak MetroBuddy.

Han legger ikke skjul på at han synes litium er litt «hypet», som han kaller det, i elbilverdenen.

– Vi mener at summen av stabilitet, akseptabel rekkevidde og pris gjør det mer verdt for våre kunder å satse videre på den gjennomtestede teknologien, i stedet for at vi selger den med li-ion bare for å kunne fortelle at vi har det, sier Bjerk.

Siste Buddy Classic

Mens MetroBuddy vises på Nerec, er Elbil Norge i gang med å bygge om fabrikken på Økern i Oslo til å kunne skru sammen den nye bilen.

– Den siste Buddy Classic ruller ut herfra fredag, og da blir det en liten markering, forteller direktør Kjell Strøm i Elbil Norge.

– Hvilket nummer i rekken har den siste originale Buddyen?

– Oj, godt spørsmål. Det klarer jeg ikke å besvare nøyaktig her og nå. Men det skal jeg finne ut til fredag, lover Strøm.

Han bekrefter imidlertid at tallet ligger rundt 800.

Ikke utlandet

– Kommer dere med nyheter om nytt produksjonssted for MetroBuddy fredag?

– Nei. Det er fortsatt intensjonen å produsere på Økern med en kapasitet på tusen biler i året, sier Strøm.

Selskapet har kjøpt hjelp fra det portugisiske bilutviklingsinstituttet Ceiia for å utvikle MetroBuddy. Bilen har dessuten flere portugisiskproduserte komponenter.

Tidligere har Strøm antydet at Portugal kan bli et produksjonsland nummer to for Buddy, hvis/når bilen skal bevege seg utenfor det norske/skandinaviske markedet.

MetroBuddy er i større grad enn forgjengeren konstruert for masseproduksjon.

Strøm sier at det ikke er fattet noen beslutninger om noe slikt. Han understreker at de nå fokuserer på overgangen fra klassisk Buddy til MetroBuddy og omleggingen av Økern-fabrikken.