Gjenbruk av elbilbatterier

Bruker gamle Leaf-batterier i nye boliger

Avdankete Nissan-batterier blir en viktig del av et nytt boligprosjekt i Bergen.

Skjold Stall skal stå ferdig om et år – med gjenbruk av gamle eilbilbatterier.
Skjold Stall skal stå ferdig om et år – med gjenbruk av gamle eilbilbatterier. (Illustrasjon: Heldal Eiendom)

Avdankete Nissan-batterier blir en viktig del av et nytt boligprosjekt i Bergen.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

På Skjold, en mil sør for Bergen, er Heldal Eiendom er godt i gang med byggingen av Skjold Stall. På den gamle gården, hvis røtter går helt tilbake til middelalderen, skal det bygges 14 leiligheter.

I tillegg skal gårdens gamle låve rives og bygges opp igjen som bolighus – med tilsvarende arkitektur som den gamle stallen, og med siste skrik i tekniske løsninger – deriblant solceller på taket. 

Den teknisk sett mest interessante løsningen er likevel forbeholdt de som skal bo i leilighetene. Her skal brukte batterier fra Nissan Leaf, eventuelt fra andre elbiler fra samme produsent, få nytt liv som strømbank.

På dagtid lades elbilbatteriene opp av solcellene på taket. Om natten kan de ta lading fra strømnettet, når etterspørselen etter strøm er lavest og derfor billigst. Dermed kan eierne faktisk bruke gamle elbilbatterier til å lade opp nye elbiler. 

Les også

– Vi har jo en utfordring 

Når batteriet på Leafen din har mistet livsgnisten, kan det brukes som energilager i boliger.
Når batteriet på Leafen din har mistet livsgnisten, kan det brukes som energilager i boliger. Foto: Mathias Klingenberg

– Det er en måte å minimere belastingen på strømnettet på, sier Marie Therese Haukeland, daglig leder i Heldal Eiendom. 

– Batteribanken gjør belastningen på strømnettet jevnere. Vi har jo en utfordring med alt som skal elektrifiseres fremover, fortsetter Haukeland, som knapt trekker pusten når hun skal fortelle om prosjektet. 

Det er ikke første gang Heldal Eiendom i Bergen bruker ny teknologi i prosjektene sine. Da eiendomsselskapet nylig bygget et leilighetskompleks på Slettebakken i Bergen, ble det montert 328 kvm solcellepaneler på både tak og fasade. Strømmen fra panelene skal være nok til å drifte både heiser, et eget kjølerom for matkasseleverandører - og lading av beboernes elbiler. 

– Funker himla bra 

- I Norge har vi knapt trengt å tenke oss om når det gjelder strømbruk. Nå er det på tide med en bevisstgjøring, sier Marie Therese Haukeland i Heldal Eiendom.
– I Norge har vi knapt trengt å tenke oss om når det gjelder strømbruk. Nå er det på tide med en bevisstgjøring, sier Marie Therese Haukeland i Heldal Eiendom. Foto: Paal Kvamme

Skjold Stall skal stå ferdig om et år, og prosjektet med Leaf-batteriene gjennomføres uten Enova-støtte.

Haukeland anslår at hver boenhet kommer til å bli rundt 40.000 kroner dyrere på grunn av bilbatteripakken. Til gjengjeld vil det være et miljøtiltak som gir billigere strøm til beboerne. 

– Det handler om økonomi, for strømmen kommer til å bli dyrere. Men for meg handler det aller mest om bevisstgjøring, at vi må finne en måte der vi bruker batteriene på bærekraftig vis. Når elbilbatteriet har tapt 20 prosent av kapasiteten, er det ikke all verden å kjøre med, men det funker himla bra i et bygg, sier Haukeland. 

Prisforskjellen på å kjøpe strøm om dagen og om natten kan fort være fem øre per kilowatt. 

Les også

– Fornuftig løsning 

Teknologien blir levert av det verdensomspennende teknologiselskapet Eaton.

– Dette er fornuftig bruke av brukte bilbatterier, sier Jon Helsingeng, administrerende direktør i Eaton Norge. 

- Vår standardløsning på 10 kWt tilsvarer en fjerdedel av batteripakken på en ny Leaf, sier Jon Helsingeng i Eaton Norge.
- Vår standardløsning på 10 kWt tilsvarer en fjerdedel av batteripakken på en ny Leaf, sier Jon Helsingeng i Eaton Norge. Foto: Eaton

– Vi har et samarbeid med Nissan, der vi tar imot batterier fra brukte elbiler, plukker ned batteripakkene og tester cellene. Deretter putter vi dem i pakker på 12 og 12 celler, som vi igjen pakker i større pakker på seks, sier Helsingeng. 

Kapasiteten på ferdige batteripakker varierer, alt etter hvor gamle batteriene som brukes. 

– De eldste Leaf-batteriene gir pakker på 4,2 kWt, mens nyere batterier gir 10 kWt. Da garanterer vi at batteripakkene holder kapasiteten i ti år. I prinsippet får du nye batterier. 

– Hvor utbredt er en slik løsning i Norge? 

– Det er en nokså ny teknologi. Nå er vi helt i startfasen. Vi har noen titalls anlegg allerede, og en god del på gang, sier han. 

Lyser opp hele Bislett

En gigantversjon av boligbatteriene er i drift på Bislett stadion. 

– Der er det resirkulerte Nissan-batterier på tilsammen 100 kWt, kombinert med 1100 kvm solcellepaneler. Hvis strømmen går, gir denne løsningen nok reservestrøm til å lyse arenaen i et par timer. 

– Sagt på en folkelig måte, hvor mye strøm kan et slikt bolig-Leaf-batteri levere? 

– Standardløsningen på 10 kWt tilsvarer en fjerdedel av batteripakken på en ny Leaf. Hvis du tenker at en leilighet bruker 15.000 kWt på et år, og deler dette på 365 dager, så blir det rundt 41 kWt. En Leaf kan altså forsyne en leilighet med strøm i rundt ett døgn. 

«Jukser» med nye celler 

Helsingeng ler høyt da vi spør om Eaton-ansatte nå saumfarer landets bilopphøggere på jakt etter smadrete Leafer. 

– Hehe, det gjør vi nok ikke. Det finnes ikke nok brukte elbiler, så vi bruker nye celler også. Batteripakkene våres lages i Marokko. Batteriene kommer nok fra hele Europa, også fra Norge. Vi bruker batterier som har vært i bruk en tid, og som har gått ned til 80-90 prosent av kapasiteten. Da er ikke batteriene like egnet for biler. 

– Hvor lang levetid har disse boligbatteripakkene? 

– Vi garanterer at de skal levere 10 kWt i ti år. Hvis du lader opp og ut batteriene en gang i døgnet, så minsker lagringskapasiteten med rundt én prosent i året. Så langt viser erfaringene at de varer lenger enn vi garanterer. 

– Hva skjer etter ti år da? 

– Da tar vi batteripakkene tilbake, og resirkulerer disse i vårt system. De kan igjen brukes til andre ting, kanskje i enda ti år til. 

Helsingeng er helt overbevist om at dette blir en løsning vi kommer til å se mye av i fremtiden. 

– Vi ser allerede problemer med lading av biler. For å slippe en storstilt utbygging av kraftlinjer, er energilager i boliger et godt alternativ for å ta unna effekttoppene. 

Les også

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå