SOSIALT: Facebook, Twitter og blogger er viktige verktøy for næringslivet. Det sier i hvert fall bloggere og tvitrere. (Bilde: Montasje)
BLOGGER: Paul Chaffey i Abelia (Bilde: Anders J. Steensen)
BLOGGER: Steinar J. Olsen i Stormberg (Bilde: Schrøder, Tor Erik)

- Bruk sosiale medier på jobben!

  • Karriere

10 bud for bedriften

  1. Registrer merkevaren/brukernavnet i alle sosiale medier.
  2. Velg medium ut ifra målgruppen, men vær representert på YouTube, Twitter og Facebook.
  3. Alle sosiale medier har hver sine fallgruver. Følg med og få råd.
  4. Sosiale medier koster tid og krefter.
  5. Automatiske brukerkontoer eller brukerkontoer som blir oppdatert med forhåndsprogrammerte meldinger gir ikke noen resultater.
  6. Den ene dagen kan du være kjempepopulær og den neste dagen er du lite i fokus.
  7. Aksepter at en person eller organisasjon ikke kan styre eller kontrollere strømmen av meldinger.
  8. At en bedriftskonto har mange følgere/ medlemmer betyr ikke nødvendigvis at man treffer sin målgruppe.
  9. Titrere følger ikke bedrifter/selskaper; de følger engasjerte og motiverte brukere som jobber for bedrifter/ selskaper!
  10. Utarbeid en felles plattform for ansattes bruk av sosiale medier.

Fra www.suongir.blogspot.com

Hva er sosiale medier?

Et sosialt medium er en nettside der brukernes deltakelse i nettsiden og kommunikasjon seg imellom står i sentrum.

Facebook, Twitter, YouTube og blogger er eksempler på sosiale medier.

1 av 20 norske bedrifter bruker sosiale medier.

– Et flertall av bedriftsledere ser på sosiale medier som en tidstyv og en forbigående ungdomsgreie. Det er en umoderne innstilling i 2009, sier seniorrådgiver Mona Skaret i it-konsulentselskapet Steria.

Stadig flere nordmenn bruker sosiale medier privat, men få bruker slike medier i jobbsammenheng.

Flere på Facebook

I 2007 skrev vi om Facebook og arbeidsliv. Av den nettbrukende delen av befolkningen, brukte 28 prosent Facebook en gang i uken i 2007.

I dag er nesten halvparten av Norges nettbrukere innom Facebook ukentlig.

Økningen i antall brukere er spesielt stor blant de mellom 45 og 59 år.

–De siste to årene har siden opplevd en systematisk og sterk vekst i Norge, sier forskningsleder for medier i TNS Gallup, Knut-Arne Futsæter til Aftenposten.

Henger etter

Facebook er selvsagt ikke den eneste formen for sosialt medium. Twitter har for eksempel tatt av i 2009, med 136 000 ukentlige brukere i andre kvartal. Blogging er eldre, men stadig populært, også blant politikere.

Skaret mener imidlertid at det norske næringslivet henger etter i bruken av alle sosiale medier.

Ifølge Kommunikasjonsforeningen bruker 1 av 20 norske bedrifter et sosialt medium som en markedskanal i dag.

Toppsjefblogging

Terje Venold, konsernsjef i Veidekke, er en av svært få i Norge som både leder en bedrift og blogger. Bloggen Terjes Tanker gir ham en mulighet til å vise frem bedriften, men han kan også skrive om det han tenker på.

– Det er fint å kunne gå ut med mine synspunkter på bedriftens vegne. Jeg har sagt til meg selv at jeg skal evaluere bloggen etter seks måneder, men allerede nå kan jeg si temmelig sikkert at dette vil jeg fortsette med, sier Venold til Aftenposten.

Paul Chaffey, leder i Abelia, blogger ofte på Chaffeys Blogg. Steinar J. Olsen, gründer og daglig leder av Stormberg, bruker både Facebook, Twitter og bloggen Steinars blogg aktivt.

De tre sjefsbloggerne er imidlertid unntaket, ikke regelen.

Blogger du? Tips oss i kommentarfeltet.

Ansikt utad

– Gevinstene som ligger i sosiale medier lar ikke uten videre realisere bare ved å opprette en blogg eller en konto på Twitter, sier Skaret.

Bloggeren Sølvi E. Suongir har skrevet en liste med råd som vi gjengir i faktaboksen til høyre.

Hun skriver blant annet at individuelle medarbeidere må være til stede på nettet. Automatiske, upersonlige meldinger fungerer ikke, mener Suongir.

Firmaer kan bruke sosiale medier til å vise et ansikt utad. Suongir bruker sosiale medier for å danne seg et bilde av ulike bedrifter:

– Via Twitter har jeg fått inntrykk av at i Sermo Consulting har de det sosialt og gøy på jobb. Gjennom blogg og video på YouTube har jeg sett at Stormberg vektlegger det sosiale fellesskapet og arrangerer felleslunsjer, men har ellers stort fokus på å ha et bra arbeidsmiljø, skriver Suongir.





Utrydningstruet?

Den amerikanske næringslivsavisen Forbes har også satt opp en liste med ti råd for bruk av sosiale medier i næringslivet.

I artikkelen, som er spesielt rettet mot ledere, skriver journalisten Joshua-Michele Ross:

"Hvis du tror disse rådene ikke er relevante for deg, er du sannsynligvis allerede utrydningstruet."

Råd fra Forbes

For ledere:

  1. Sett et godt eksempel selv. Ikke deleger sosiale medier til en praktikant eller vikar som ikke representerer bedriften.
  2. La ansatte sjekke Facebook på jobben. De sjekker sannsynligvis jobbmailen på kveldstid også.
  3. Gi opplæring i bruk av sosiale medier

For ansatte:

  1. Lytt før du snakker. Les litt på Twitter eller blogger før du selv publiserer noe.
  2. Ikke si noe som du ikke vil sagt ansikt til ansikt. Skriv som om alle leser.
  3. Vis personlighet, men fortell også hvilken bedrift du representerer.
  4. Oppgi kilder hvis du legger ut faktaopplysninger.