Britisk elektrofirma sparket ut av enda et tunnelprosjekt

Har slitt med fremdriften i Høyangertunnelen. Nå har Vegvesenet satt ned foten.

Arbeidene i Høyangertunnelen har ikke gått på skinner. Nå har Statens vegvesen sagt opp kontrakten med VVB Nordic, som er godt over et år forsinket med jobben.
Arbeidene i Høyangertunnelen har ikke gått på skinner. Nå har Statens vegvesen sagt opp kontrakten med VVB Nordic, som er godt over et år forsinket med jobben. Foto: Knut Strøm
19. nov. 2018 - 13:25

Det er selskapet VVB Nordic - et underselskap av det britiske VVB Enginering - som nå for andre gang mister en kontrakt med Statens vegvesen.

Denne gangen gjelder det totalentreprisen for oppgradering av elektro i den 7,6 kilometer lange Høyangertunnelen på fylkesvei 55 i Sogn. 

Arbeidene i tunnelen er nå over et år forsinket, og Vegvesenet har i tillegg fått beskjed fra Namsfogden om at det er tatt arrest i omlag 20 millioner kroner i firmaet. Dette betyr at Namsfogden forbyr Vegvesenet å betale ut penger til VVB, skriver lokalavisen Firda som først omtalte saken i sin papirutgave nylig. 

Sparket og avvist

Saken har imidlertid versert i lang tid. Oppgraderingene skulle vært ferdig i september i fjor, og allerede i mars samme år, sendte etaten varsel om heving av kontrakten. 

Brevkorrespondanse som Teknisk Ukeblad gikk igjennom i fjor viser at Vegvesenet i lengre tid har vært bekymret for prosjektet. 

– VVB har slitt med manglende fremdrift i prosjektet. Vi tror dette skyldes betalingsproblemer til underleverandører, og har derfor krevd dokumentasjon på at de betaler leverandørene sine og på at materiell vil bli levert i henhold til fremdriftsplan, sa byggeleder Svein Rune Vie til tu.no i fjor høst.

Det samme selskapet hadde også jobben med å oppgradere Follotunnelen, men i mai 2017, valgte Vegvesenet å avslutte denne kontrakten. Dette arbeidet ble fullført av Aventi.

Noen måneder senere var det anbudsåpning på liknende arbeider på Nordnestunnelen i Troms. VVB leverte her det laveste anbudet, men ble avvist på grunn av referanser fra andre prosjekter.

Løpende dialog

Byggeleder Vie bekrefter overfor veier24 at kontrakten er oppsagt, men henviser til Tone Anette Espe som er seksjonsleder for vei i Møre og Romsdal. 

Hun forteller at arbeidene i tunnelen er nesten ferdig, men at det gjenstår noe når det gjelder styringssystemer og liknende. 

– Dere sendte varsel om heving allerede i fjor vår, hvorfor velger dere å avslutte først nå?

– Vi har hatt en løpende dialog med VVB i denne saken, og det er en totalvurdering som gjør at vi nå velger å si opp kontrakten. 

Hun sier at de fremdeles er i kontakt med selskapet, men ønsker ikke å gå inn på hva dialogen dreier seg om per i dag. 

Vegvesenet er nå opptatt av å få ferdig arbeidene i tunnelen så fort som mulig. Det er ikke bestemt om man nødkontraherer et selskap, eller om man velger å lyse ut de resterende arbeidene i en kontrakt. 

– Vi har også en driftsentreprenør i området som kan ta på seg noe av jobben, forteller hun. 

Veier24 har ringt flere ganger til telefonnummeret som oppgis som kontaktinfo til selskapet, samt sendt mail via et kontaktskjema. Vi har også henvendt oss direkte til direktør for VVB Nordic, Harold Trunley på telefon og epost, uten å ha fått svar foreløpig. Vi vil oppdatere saken dersom vi kommer i kontakt med dem. 

LES OGSÅ: Bruk av overskuddsmasse på anleggsplasser: –  Nøkkelen nå blir å jobbe opp mot myndighetene 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

LES OGSÅ: Overleverte tunnelen 10 måneder for sent - men stevner Vegvesenet for 360 millioner

 

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.