Brattvåg: Serieproduserer elektromotor i hydraulikkmekka
Elektriske vinsjer er på vei inn i skipsutstyrsmarkedet i kjølvannet av det grønne skiftet. I Brattvåg på Sunnmøre har de produsert hydraulikk-vinsjer siden 1937. Det skal de fortsette med, side om side med vinsjemotorer drevet av permanent magnet-teknologi.
Kongsberg i Brattvåg har solgt de nye TX140 PM-motordrevne vinsjene til en rekke trålere. Trekkraften er på 50 tonn.Foto: Kongsberg Maritime
Den første hydrauliske lavtrykksvinsjen fra 1937 hadde en trekkraft på 1 tonn.Foto: Tore Stensvold
Pål André Stene monterer ventiler til dekksmaskiner ved Kongsberg DMMC i Brattvåg.Foto: Tore Stensvold
Lisa Edvardsen Haugan, Kongsberg Maritime. Hun leder Deck Machinery and Motion Control (DMMC).Foto: Tore Stensold
Styremaskin fra Brattvåg montert og testes før forsendelse til verftet som skal montere den.Foto: Tore Stensvold
Hydraulikk er erstattet av strøm på store vinsjer fra Brattvåg. Kongsberg Maritime Deck Machinery and Motion Control (DMMC) har utviklet vinsjemotorer drevet av permanent magnet-teknologi. Charles Kvalvik viser det nye produktet.Foto: Tore Stensvold
Vinsjer testes med hjelp av dette tårnet i Brattvåg.Foto: Tore Stensvold
Hydraulisk motor til vinsj.Foto: Tore Stensvold
Riktig verktøy velges til viktige jobber.Foto: Tore Stensvold
Nytt produkt: Kongsberg Maritime i Brattvåg har utviklet en egen ventil som gjør at lavtrykksvinsjer på store ankerhåndterer får aktiv-hivkompensering.Foto: Tore Stensvold
Charles Kvalvik snakker med industrimekanikerlærling Andrine Helle Hidre ved KM DMMC i Brattvåg. Foto: Tore Stensvold