Elektrisk vinsj

Brattvåg: Serieproduserer elektromotor i hydraulikkmekka

Elektriske vinsjer er på vei inn i skipsutstyrsmarkedet i kjølvannet av det grønne skiftet. I Brattvåg på Sunnmøre har de produsert hydraulikk-vinsjer siden 1937. Det skal de fortsette med, side om side med vinsjemotorer drevet av permanent magnet-teknologi.

Kongsberg i Brattvåg har solgt de nye TX140 PM-motordrevne vinsjene til en rekke trålere. Trekkraften er på 50 tonn. (Foto: Kongsberg Maritime)
Den første hydrauliske lavtrykksvinsjen fra 1937 hadde en trekkraft på 1 tonn. (Foto:  Tore Stensvold)
Pål André Stene monterer ventiler til dekksmaskiner ved Kongsberg DMMC i Brattvåg. (Foto:  Tore Stensvold)
Lisa Edvardsen Haugan, Kongsberg Maritime. Hun leder Deck Machinery and Motion Control (DMMC). (Foto: Tore Stensold)
Styremaskin fra Brattvåg montert og testes før forsendelse til verftet som skal montere den. (Foto:  Tore Stensvold)
NC-operatør Bjørnar Grytten forbereder neste maskineringsjobb. (Foto:  Tore Stensvold)
Hydraulikk er erstattet av strøm på store vinsjer fra Brattvåg. Kongsberg Maritime Deck Machinery and Motion Control (DMMC) har utviklet vinsjemotorer drevet av permanent magnet-teknologi. Charles Kvalvik viser det nye produktet. (Foto:  Tore Stensvold)
Vinsjer testes med hjelp av dette tårnet i Brattvåg. (Foto:  Tore Stensvold)
Hydraulisk motor til vinsj. (Foto:  Tore Stensvold)
Riktig verktøy velges til viktige jobber. (Foto:  Tore Stensvold)
Nytt produkt: Kongsberg Maritime i Brattvåg har utviklet en egen ventil som gjør at lavtrykksvinsjer på store ankerhåndterer får aktiv-hivkompensering. (Foto:  Tore Stensvold)
Charles Kvalvik snakker med industrimekanikerlærling Andrine Helle Hidre ved KM DMMC i Brattvåg.   (Foto:  Tore Stensvold)

Elektriske vinsjer er på vei inn i skipsutstyrsmarkedet i kjølvannet av det grønne skiftet. I Brattvåg på Sunnmøre har de produsert hydraulikk-vinsjer siden 1937. Det skal de fortsette med, side om side med vinsjemotorer drevet av permanent magnet-teknologi.

Brattvåg: Dekksmaskineri og styremaskiner for skip har vært et stort og viktig utstyrssegment utviklet og produsert i Møre og Romsdal under litt forskjellige konstellasjoner og eiere opp gjennom tidende.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå