RALamander fjernstyrt brannbåt

Fjernstyrt brannbåt kommer tettere innpå brannen

Illustrasjon viser hvordan fjernstyrte brannbåter kan komme tett på. En vannkanon festet på toppen av en lang mast sørger for bedre angrepsvinkel.
Illustrasjon viser hvordan fjernstyrte brannbåter kan komme tett på. En vannkanon festet på toppen av en lang mast sørger for bedre angrepsvinkel. (Kongsberg Maritime/Robert Allan)
Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Kongsberg Maritime samarbeider med Robert Allan om å utvikle et mannskapsløst brannslukkingsfartøy - brannbåten RALamander.

En ubemannet brannbåt kan komme nærme brennende skip eller brann på kaier og havner når hensynet til liv og helse om bord ikke står på spill. 

Konseptet har vært under utvikling i mange år. Men det først nå systemer for fjernstyring og dels autonomi er kommet så langt at det er fullt mulig å bygge i dag.

Salgssjef for sjøtransport i Kongsberg Maritime, Morten Stanger, sier til TU at spesielt bredbåndskommunikasjon, dynamisk posisjonering (DP) og mulighet for å styre mange fartøyer simultant er nå tilgjengelig.

Mulig kunde

- Vi har vært i samtaler med Robert Allan i lengre tid. De har kontakt med havnemyndigheter som er veldig interessert i konseptet. Vi har videreutviklet vår teknologi for autonome plattformer og kan med det bidra med teknologien Robert Allan trenger, sier Stranger til TU.

Branner med giftig røyk og fare for eksplosjon, kan bekjempes raskere med en ubemannet farkost. 

Med sensorerer, kameraer, radar, lidar, antikollisjonssystemer, ser Kongsberg Maritime for seg at flere små brannbåter operer i fellesskap.

- Når mange skal operere og samarbeide, er vi nødt til å ha hjelp av teknologi utviklet for autonome fartøy, sier Stranger. 

Liten og lett

Brannbåten er kalt RALamander og den første i en serie er planlagt å være 20 meter lang og utstyres med FiFi-1-funksjon. Den kan brukes alene eller som supplement. 

Pumpekapasiteten vil være 2.400 m3/h  (kubikkmeter i timen) samt  mulighet for slukking med skum. 

- En liten båt  kan komme veldig nærme. Avstanden vil være avhengig av varmeintensiteten, men den vil også ha vanntåkemulighet, sier Stanger.

Autonomi

I første omgang er det snakk om en fjernstyrt båt, men Kongsberg Maritime legger opp til mulighet for større eller mindre grad av autonomi.

Kongsberg skal levere kontroll- og kommunikasjonsystem. Fjernstyringen vil skje fra et konsoll om bord i en bemannet brannbåt eller et annet fartøy i nærheten.

Canadiske Robert Allan Ltd har lang erfaring med design og konstruksjon av taubåter og brannbåter.

Robert Allen ser for seg at brannbåtene også kan ha funksjon som en mer eller mindre fullverdige taubåter. I så fall må båtene ha framdriftssystem med like mye trekkraft (bollard pull) i alle retninger. 

Stanger sier at det på grunn av behov for stor pumpekapasitet er lagt opp til et batterihybrid fartøy med dieselelektrisk framdrift. For litt større skip, kan LNG (flytende, nedkjølt gass) være et alternativ.

Den første serien fjernstyrte brannbåter er planlagt å være 20 meter lange og ha en pumpekapasitet på 2.400 kubikkmeter i timen. Bilde: Kongsberg Maritime/Robert Allan

Fi-fi-mast

For den nye serien fjernstyrte brannbåter er det utviklet en nedfellbar mast som kan løfte én av de tre vannkanonene til et høyt punkt for slukking av branner på skipsdekk eller en kai.

I en felles pressemelding opplyser Kongsberg Maritime og Robert Allan at det er planlagt rekke automatiske funksjoner for brannslukking.

Systematikk

Blant annet nevnes dynamisk plassering, vannspruting mot et låst mål og “linjebeskyttelse”, der RALamander automatisk flytter seg frem og tilbake langs en linje mens den retter et beskyttende spraydekke mot strukturer på land eller fartøy som er truet av en brann.

En lav fartøysprofil gjør det også mulig å slukke branner under brygger eller kaier.

Nødtauing

Dersom et brennende fartøy utgjør en trussel mot omgivelsene, kan RALamander brukes til å taue det på sikker avstand ved hjelp av et nødtausystem, Grapnel Emergency Towing System (GET).

Det er så langt ikke inngått noen kontrakter, opplyser Kongsberg Maritime.

Sidesnitt av brannbåten. Framdriftssystem azimutpropell, vannjet eller andre typer, kan velges ut fra ønsket funksjonsområde.  Bilde: Kongsberg Maritime/Robert Allan

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå