SIKORSKY BOEING SB>1 DEFIANT

Boeing og Sikorsky viser fram det de mener er et revolusjonerende helikopter

Men konkurrenten Bell har allerede testet sin kandidat i lufta i over et år.

SB>1 Defiant befinner seg på Sikorskys testanlegg i West Palm Beach i Florida der det skal fly for første gang om kort tid.
SB>1 Defiant befinner seg på Sikorskys testanlegg i West Palm Beach i Florida der det skal fly for første gang om kort tid. (Foto: Sikorsky)

Men konkurrenten Bell har allerede testet sin kandidat i lufta i over et år.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Om ti års tid håper USA at de har på plass en ny multirolleplattform som kan begynne å overta jobbene for både flerbrukshelikopteret Black Hawk og angrepshelikopteret Apache.

Men med dobbelt så stor rekkevidde og hastighet.

Det er to kandidater i US Army-programmet «Joint Multi-Role Technology Demonstrator» (JMR-TD), nemlig Bell Helicopters med sin V-280 Valor og Sikorsky/Boeing med SB>1 Defiant.

Så langt er det utvilsomt Bell som er lengst fram i løypa siden de har testfløyet sin prototype siden 18. desember 2017.

I flere år har det kun vært illustrasjoner å se når Sikorsky og Boeing har presentert sitt kommende militærhelikopter. Men andre juledag kunne partnerne endelig vise fram den første testmaskinen for første gang og samtidig sende ut likelydende pressemeldinger her og her.

Sikorsky og Boeing har vist fram det nye SB>1 Defiant-helikopteret på testanlegget i West Palm Beach i Florida.  Foto: Sikorsky

Større enn S-97

Også SB>1 Defiant skulle etter planen ha fløyet i 2017. Dette ble utsatt til 2018 og senere altså til 2019. Men det som har vært av tekniske problemer skal nå være løst, slik at bakketesting og den første flygningen ventelig er like rundt hjørnet.

Når det er sagt, er ikke teknologien helt umoden. SB>1 Defiant bygger videre på Sikorsky S-97 Raider, som fløy første gang i mai 2015, og som igjen er basert på teknologi som ble tatt fra X2-demonstratoren som i 2010 var først til å bryte 250-knopsgrensa. Allerede tidlig på 70-tallet utviklet selskapet S-69/XH-59A med støtte fra US Army og Nasa.

Dette er et såkalt «compound-helikopter», der to kontraroterende hovedrotorer får framdriftshjelp fra en skyvepropell i hekken.

Det er 44 år siden Sikorsky UH-60 Black Hawk fløy første gang og 43 år siden jomfruferden med Boeing AH-64 Apache. Den nye helikopterfamilien skal trolig introduseres gjennom Future Vertical Lift en gang på 2030-tallet, og det vil etter alt å dømme bli produsert i flere tusen eksemplarer. I denne konkurransen er forsvarsgiganten Lockheed Martin helgardert, ettersom de eier Sikorsky og er med som partner med Bell på Valor-prosjektet.

Det ligger uansett an til at dagens arbeidshest, Black Hawk, skal tjenestegjøre helt til 2070-tallet.

Ett år i lufta

Mens Sikorsky og Boeing altså har måttet utsette jomfruferden med sin kandidat, har konkurrenten Bell Helicopter allerede vært i lufta med sin V-280 Valor i over et år.

Ettårsdagen for jomfruferden markerte Bell med å publisere en video med noen av milepælene de har passert gjennom et hektisk flytestingsår. I løpet av 2018 har prototypen akkumulert nesten 85 flytimer og over 180 timer med drift på rotorene.

Det er oppnådd en hastighet på 250 knop (463 kilometer i timen) og det er utført svinger med 50 graders krengning i 200 knop. Samtidig er det demonstrert klatreevne på 4.500 fot per minutt og flygninger på 11.500 fots høyde, samt at testflyet har gjennomført en 600 kilometer lang flygning.

Ett års flytesting med V-280

V-280 er et tiltrotorfly som kan ses på som en hybrid mellom helikopter og konvensjonelt fly og som skal kunne utnytte fordelene både ved roterende og faste vinger. Med andre ord at det kan ta av og lande som et helikopter, mens propellene kan vippes fram slik at det flyr horisontalt som en turboprop.

Ifølge Bell forventer de å kunne nå alle de grunnleggende ytelsesmålene i løpet av de nærmeste månedene. Blant annet gjelder dette topphastigheten på 280 knop, som navnet spiller på, og som for øvrig er noe også dagens tiltrotorfly V-22 Osprey og AW609 er i stand til.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå