Blueye Robotics

Blueye Robotics er ikke først ute med undervannsdroner. Det ser de på som en fordel

Hundrevis av interesserte står på venteliste et halvt år før teknologien er klar.

Målet er å lage droner til ca. 20.000 kroner, beregnet på massemarkedet.
Målet er å lage droner til ca. 20.000 kroner, beregnet på massemarkedet. (Bilde: Blueye Robotics)
EKSTRA

Hundrevis av interesserte står på venteliste et halvt år før teknologien er klar.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

TRONDHEIM: Interessen for undervannsdronen til oppstartsbedriften Blueye Robotics i Trondheim er overveldende.

Selskapet vil ikke være først ute med kommersielle droner. Det er fems-seks konkurrenter, hvorav to ansees som seriøse og entrer markedet snart.

Blueye Robotics ser det som en fordel ikke å være først.

Hundrevis på venteliste

Økt fokus på marin forsøpling har gitt ekstra oppmerksomhet til dronen som kan dykke ned til minst 100 meter og operer i cirka to timer på batterier.

Foreløpig har bedriften bygget 12 prototyper av «Pioneer», som dronen kalles. Testing, utvikling og finjusteringer pågår fortsatt.  

Dronen har godt lys for bruk i dypet og ved nattdykking.
Dronen har godt lys for bruk i dypet og ved nattdykking. Foto: Blueye Robotics

Likevel har hundrevis av interesserte satt seg på venteliste.

De ivrigste har også betalt 5.000 i depositum for å sikre seg en drone når de kommer på markedet i løpet av høsten.

NTNU-miljø

– Vi har planer om å starte serieproduksjonen av «Pioneer» i løpt av sommeren og sende de første ut på markedet i løpet av høsten, sier Erik Dyrkoren, administrerende direktør i Blueye Robotics.

Han stilte opp på Mannhullet skipsfartskonferanse i Trondheim i februar og fortalte de rundt 230 studentene på marin-linjen om hvordan selskapet er vokst ut av skips- og autonomimiljøet på NTNU.

Det har blitt mange dykk med dronen for å teste ut og utvikle funksjonalitet.
Det har blitt mange dykk med dronen for å teste ut og utvikle funksjonalitet. Foto: Blueye Robotics

Trondheimsbedriften hadde håp om å kunne produserer dronene i Trondheim. Det ligger litt lenger fram i tid.

Blueye Robotics samarbeider med produksjonsselskapet Flex. Selskapet masseproduserer høykvalitetsprodukter for forbrukermarkedet, og lager blant annet GoPro-kameraer.

Produksjonslinjen kan legges til et europeisk land med lave kostnader.

Blueye Robotics har laget 12 prototyper av sin undervannsdrone og testet og videreutviklet i over ett år. Serieproduksjon kommer i gang i løpet av året.

Salgsmål

– Salgsmålet for 2017 er 1.000 droner. Det blir droner som teknisk skal være robuste samtidig som vi skal lansere dem så raskt som mulig. De blir dermed dyrere enn det vi har sagt tidligere, sier Dyrkoren.

I tillegg til ivrige privatpersoner, er forskere og institusjoner blant de første på ventelista.

– De første dronene bygges svært robuste og spekkes kraftig. Prisen blir rundt 35.000 kroner.

Prismålet på sikt er 20.000 kroner

Vi holder fast på vårt prismål på sikt, når vi er klare for kostnadsoptimalisering og samtidig tilby en drone med lavere spec, sier Dyrkoren.

Software og salg

EGGS design har vært med på formgiving fra starten.
EGGS design har vært med på formgiving fra starten. Foto: Blueye Robotics

Blueye Robotics hadde høsten 2016 fem ansatte. Nå har selskapet fått inn flere investorer og har vokst til 14 ansatte.

– Vi har behov for å styrke oss både på salg, markedsføring og softwareutvikling, sier Dyrkoren.

Spesielt softwareutvikling av styringssystem, brukeropplevelse og forum på nett for deling av erfaringer og kunnskap, såkalt «community», krever økt bemanning.

– Softwareutvikling har et umettelig behov, sier Dyrkoren.

Christine Spiten har vært med som gründer og utvikler av dronen fra starten. Hun understreker at design og brukeropplevelse har vært sentralt fra begynnelsen.

Gründerne har jobbet med EGGS design og involvert brukere i utviklingen av produktet fra starten av.

– På den måten har vi kommet fram til en løsning som er enkel og spennende å bruke, med en ytelse tilpasset bruk i havet. Appen som brukes til å styre og se under vann er en viktig del av dette. Den kan også brukes til å ta opp og dele opplevelsen med andre, sier Spiten.

Lytter til brukeropplevelser

Det er også på det området selskapet ser på det å være nummer tre i markedet som en fordel.

 – Vi ser og lytter og hører på brukeropplevelser, hva de savner og hva som verdsettes høyest, sier Dyrkoren.

Han mener at deres filosofi er mer å foretrekke enn konkurrentenes.

– Vi vil tilby en drone som er optimalisert på ytelse og brukeropplevelse. Og så skal vi gjøre denne kombinasjonen så billig som mulig. Konkurrentene fokuserer på å lage et produkt som bare er så billig som mulig, som vil gå på bekostning av brukeropplevelse.

Dronene skal kunne få oppdatering av programvare når de er tilkoblet et nettverk.

Digital dykkermaske

Christine Spiten med Moviemask, som gir en svært spesiell opplevelse når dronen følges i sanntid. Det skal gi en følelse av å være til stede, som en digital dykkermaske.
Christine Spiten med Moviemask, som gir en svært spesiell opplevelse når dronen følges i sanntid. Det skal gi en følelse av å være til stede, som en digital dykkermaske. Foto: Blueye Robotics

Ettersom sanntidsoverføring av bilder og elektroniske styringssignaler er svært vanskelig gjennom vann, må dronen ha ledning til overflaten. Framdrift besørges av thrustere med kraft fra batterier.

Blueye oppgir maksdybde på minst 100 meter. Det betyr også at kabelen som overfører bilder og styringssignaler må være noe lengre for å komme til maks dybde.

Selskapet regner imidlertid at standardutgaven vil komme med kortere kabel, som eventuelt kan byttes med en lengre om ønskelig. 

I samarbeid med gründerbedriften Moviemask kan man bruke mobiltelefonen i en VR-maske og få video rett opp fra dronen.

– Det blir som en digital dykkermaske. Vi har også forsøkt å styre dronen med masken og hodebevegelser, men det fungerte ikke optimalt, sier Dyrkoren. 

Spiten legger til:

– Med masken vil man få en altoppslukende opplevelse og følelsen av å være under vann, sier hun.

Proff-sug i markedet

Det første kommersielle produktet, Blueye Pioneer, er rettet mot forbrukermarkedet. Men selskapet får daglig telefoner fra potensielt brukere som ser profesjonelle bruksområder.

– Det kan være oljeselskaper og serviceindustrien som ser på billigere undervannsinspeksjoner, enten som erstatning for dyre ROV-er eller i stedet for dykkere, sier Dyrkoren.

Ideen til Blueye Robotics stammer fra proffmarkedet. Oljeindustrien hadde i 2014-2015 sterkt fokus på å senke kostnader. Gründerne innså imidlertid at markedet var lite og at det ble vanskelig å få lønnsomhet. Dermed kom ideen om å lage relativt rimelig undervannsdroner.

– Vi vil også lage spesialdroner for proffmarkedet, sier Dyrkoren.

Kraft og energi

Valg av batteriteknologi har vist seg å være av det mest utfordrende. Tre ulike batterivarianter er med i sluttvurderingene.

Uansett vil dronen kunne være neddykket i en time før ny lading. Ved dykk på grunt vann under rolige strømforhold, kan dronen kjøres i flere timer.

– Vi trenger høy effekt når vi dykker. Jo dypere vi går, jo lengre kabel må trekkes med i dypet og mer kraft vil trenges. Men ved rolig gange på små dyp, trenger i ikke høy effekt, men lang operasjonstid på liten effekt. Det er en utfordrende kombinasjon, sier Dyrkoren.

Øye under vann

Havet dekker om lag 70 prosent av jordoverflata. Det er et univers som ikke er tilgjengelig for de fleste av oss. 

Christine Spiten og Erik Dyrkoren ser på dronen som et verktøy for økt bevissthet.

 – Vi ser et enormt potensial i å demokratisere tilgangen til havet, gjennom å tilby folk et øye under vann, sier Spiten.

Dyrkoren tror at mange er nysgjerrige på hva som befinner seg under havoverflaten. Forsøplingsproblematikken er også mer aktuell enn noen gang. Cirka 70 prosent av plastavfallet havner på havbunnen, der også mye annet havner.

– Vi ser for oss at brukere av droner kan være med og kartlegge havbunnen og dele erfaringer i nettsamfunn, sier Dyrkoren.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå