LEKK: Containerskipet Godafoss grunnstøtte ved Asmaløy på Hvaler torsdag kveld, 17. februar, i 20-tida. Det lekker tungolje fra to bunkertanker. (Bilde: Olsen, Linn Cathrin)

Ble kontrollert i 2009

  • Klima

Sjøfartsdirektorat bistår Kystverket i forbindelse med grunnstøtingen til containerskipet Godafoss.

Inspektører var fredag formiddag om bord for å fastslå skadeomfanget.

Skipet er inspisert under vannlinjen med fjernstyrt undervannsbåt, ROV. Undersøkelsene bekrefter at det er hull i to tanker, og mistanke om hull i en tredje.

Les også: – Lekkasjen fra havaristen stanset

Stabilt

Ifølge Sjøfartsdirektoratet skal skipet ligge stabilt, det vil si at det ikke er fare for at det kantrer eller glir av grunnen.

Det 165 meter lange skipet med en bruttotonnasje på 14664 tonn har en slagside på 7 grader. Det er 439 containere om bord. Mannskapet ble ikke skadet.

Kontrollert i Norge

Skipet ble kontrollert av Sjøfartsdirektoratet i januar 2009. Det ble da gitt fem pålegg, hvorav tre ble krevet utbedret før skipet fik tillatelse til å forlate havnen. Fartøyet har også vært kontrollert jevnlig av nordiske havnemyndigheter.

På sine nettsider skriver Sjøfartsdirektoratet: "Det generelle inntrykket var at dette var et godt drevet skip. Skipet står heller ikke på Paris MOU sin prioriterte liste over skip som skal følges nøye."

STØTT: Ifølge Sjøfartsdirektoratet ligger Godafoss støtt og uten fare for kantring eller at det glir av.
STØTT: Ifølge Sjøfartsdirektoratet ligger Godafoss støtt og uten fare for kantring eller at det glir av. Olsen, Linn Cathrin

Losses

Godafoss hadde 800 tonn bunkersolje om bord da det grunnstøtte. De to drivstofftankene som lekker, inneholder 250 tonn hver.

De øvrige tankene vil nå bli tømt. Selskapet Buksèr & Berging er kontrahert av rederiet til å nødlosse havaristen. Kystverkets nødlosseutstyr vil benyttes.

Les også: Oljen har nådd land på Hvaler

Olje i land

Det var relativt pent og klart vær da det islandske containerskipet Godafoss grunnstøtte ca. klokken 20.00, torsdag 17. februar. Skipet traff Kvernskjær, som ligger mellom Asmaløy og Kirkøy utenfor Hvaler.

Kort tid etter grunnstøtingen ble det observert olje på vannet. På grunn av gunstige vind- og strømforhold, drev oljen til havs i løpet av natta.

Først fredag formiddag ble de første oljeanslagene på land på Akerøya.

De første lensene ble lat rundt havaristen i 2-tida i natt. Bareiere nummer to kom på plass fredag formiddag.

Les også: Havarist ringet inn med oljelenser

Mobiliserer

Kystverket har ansvar for oljevernaksjonen. Straks etter ulykken ble skip, utstyr og personell mobilisert. Kystverket arbeider tett sammen med det interkommunale utvalget mot akutt forurensning (IUA) i Østfold.

Også den svenske kystvakten, Kustbevakningen, er i beredskap. Ulykkesstedet er nær den svenske grensen og olje kan havne på svenske strender.