Volvos første elbil Polestar 1

Bilabonnement og Tesla-konkurranse: Slik blir Volvos elbilsatsing

Volvos første elbil får ikke Volvo-logo.

Det nye bilmerket under Volvo Car Group skal være svenskenes teknologiske spydspiss.
Det nye bilmerket under Volvo Car Group skal være svenskenes teknologiske spydspiss. (Bilde: Marius Valle)

Volvos første elbil får ikke Volvo-logo.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Shanghai: Med Polestar tar Volvo steget over i elbilenes verden. Det nye bilmerket under Volvo Car Group skal være svenskenes teknologiske spydspiss, men ikke nødvendigvis være noen indikasjon på hvor bilmerket Volvo er på vei.

For Volvos profil handler kanskje litt om miljø, kanskje litt om praktiske biler, og noe om premium – men i alle høyeste grad om sikkerhet.

Og om det er noe som bryter med det siste, er det høyprestasjons sportsbiler, hvor kjøreglede står i fokus.

Polestar gir derfor Volvo muligheten til å utforske også dette.

Polestar-bilene skal være utelukkende elektriske, hevdes det. Rene batterielektriske høyprestasjonsbiler.

Den eneste hybriden

Da rimer det kanskje ikke helt at den første bilen de lanserer har en forbrenningsmotor. Så hvorfor?

– Vi hadde muligheten til å produsere en bil, og den typen folk som kjøper biler i i GT-coupe-stil pleier å kjøre langt. For de menneskene passer det veldig bra å ha en høyytelseshybrid, for de kan kjøre langt uten å bekymre seg for rekkevidden. Det var grunnlaget; muligheten til å produsere den, det virker som riktig bil, og med 150 kilometer rekkevidde kommer 80 prosent til å bruke den som en elbil, men med ytelsen når de trenger den, sier Jonathan Goodman, driftsleder i Polestar, til Teknisk Ukeblad.

Jonathan Goodman under lanseringen av Polestar 1.
Jonathan Goodman under lanseringen av Polestar 1. Foto: Marius Valle

Men det er ingen avsporing med tanke på hvor de ønsker å ende opp, sier han. De ønsker å være et rent elektrifisert merke fra bil nummer to.

Polestar 1 blir den første og eneste hybriden de skal produsere, sier han.

Volvo-plattform

Hvorvidt de grep muligheten til å bygge en hybrid fordi Volvo hadde drivlinjer til overs skal vi ikke spekulere i, men det er i det minste klart at løsningen som er valgt på Polestar 1 er relativt lik den som står i biler som XC90 og V90. Ikke unaturlig ettersom Polestar 1 og disse er bygget på samme plattform.

Polestar 1 har imidlertid mye større batterikapasitet enn disse, og en bensinmotor med mer effekt.

Uansett er det neste bil ut som skal bli massemarkedsbilen. Polestar 2 blir en helelektrisk sportslig bil, som Polestar hevder vil konkurrere om de samme kundene som er interessert i Tesla Model 3.

Det er ganske klart at det som kommer av Polestar-biler ikke nødvendigvis blir en hissigere utgave av Volvo-biler. Dette er et eget merke med egne biler, hevdes det. Men tilknytningen til Volvo blir likevel tett.

Det kommer til å være uproblematisk, sier Goodman i et gruppeintervju. Som et datterselskap til Volvo Car Group handler det om å bringe noe nytt til konsernet. Altså dette med kjøreglede, noe neste bil også skal reflektere, selv om det i motsetning til første bil kommer til å være en volumbil.

Lansert, men ikke avduket: Polestar 2 og 3 skal vises frem senere.
Lansert, men ikke avduket: Polestar 2 og 3 skal vises frem senere. Foto: Marius Valle

Ingen Volvo-konkurrent

Goodman er klar på at de ikke kommer til å lage biler som konkurrere med Volvos modeller.

– Om du ser på Tesla Model 3, så kan du kjøpe den for 35.000 euro, og også 70.000 euro avhengig av ytelsesvariantene. Vi sikter mot å konkurrere på en rekke ulike områder, men det vi ikke prøver å gjøre er å konkurrere på samme områder som Volvo, det ville vært uproduktivt, sier Goodman.

Forskning og utvikling gjøres i samarbeid med Volvo, men Polestar gir muligheter til å prøve ut ting som ikke kunne vært gjort med en Volvo-modell. Det er derfor Volvo Car Group ønsker å gjøre dette, og det gir dem muligheten til å etablere seg som et litt annerledes bilmerke.

Og det gir muligheten til å ta bilen til markedet langt raskere enn noe annet oppstartsselskap vil være i stand til, tror Goodman. Men ingen vil påstå at Polestar ikke har et Volvo-hjerte under overflaten, sier han.

Nesten som Tesla

Volvos første elbil er nesten lansert, men ikke avduket. Polestar 2 skal ta denne rollen. Så en kan i realiteten si at Volvos første elbil er en Model 3-konkurrent.

Og som Tesla er planen å ikke selge bilen gjennom tradisjonelle bilforhandlere. I stedet skal den vises frem i egne Polestar-utstillingslokaler på rundt 300 kvadratmeter i mange store byer.

Det eksisterende Volvo-forhandlernettverket skal ikke selge en eneste av disse bilene, og utstillingene kommer ikke til å være i tilknytning til disse. 

Jonathan Goodman i Polestar.
Jonathan Goodman i Polestar. Foto: Andreas Hillergren/Polestar

Men i motsetning til Tesla skal Polestar-bilene ikke være mulig å eie. I stedet skal du abonnere på bil gjennom Polestar.

Det betyr ikke at det vil være umulig å få kjøpt seg en bil, sier Goodman. Om du tropper opp på kontoret hans med omtrent 130.000 euro er de villige til å vurdere å la deg kjøpe bilen.

Og skulle interessen være stor, er ingenting hugget i stein. Produksjonen av Polestar 1 kan kanskje økes til 1000 biler i året om behovet melder seg.

  • Les flere artikler om motor.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå