Først ute
- Smedvig Drilling har alltid vært en innovatør. De var det første selskapet tok risiko og investerte i Aker Maritime Hydraulics Dual Ramrig konstruksjon. Dette systemet med to borerigger i parallell ble bygget på Smedvigs boreskip for dypvannoperasjoner West Navigator og flyteriggen West Venture.
- Til tross for en høyere investeringskostnad viste systemet seg lønnsomt. Å bore og ferdigstille brønner på havbunnen kunne gjennomføres på langt kortere tid enn med tidligere konstruksjoner. Alt i alt regner bransjen med en effektivtetsgevinst på mer enn 40 prosent med Dual Ramrig.
- Se hvordan slike operasjoner gjøres på to videoer: Den ene viser West Navigator og den andre West Venture .
- Begge disse boreinretningene er konstruert for å kunne operere på dypt vann, ned til 3000 meter og holder seg i posisjon med dynamisk posisjonering, levert av Kongsberg Maritime
- West Navigator ferdigstiller for tiden brønnene på Ormen Lange for Norsk Hydro.
- West Venture borer for Norsk Hydro på Troll.
Peter Smedvig og familie selger sine 29 prosent av aksjene i Smedvig ASA til amerikanerne for den nette sum av 4,5 milliarder kroner. Kostnadene for norsk leverandørindustri kan bli høy.
- Dette er en trist dag for det maritime Norge, sier styreleder i Maritimt Forum, Jon Lund.
Kulturkollisjoner
Nopefs hovedtillitsvalgte i Smedvig liker ikke at at Noble drilling får negatiiv kontroll i Smedvig ASA.
– Vi kjenner Noble fra boreriggen Noble Al White som boret for Saga på 1990-tallet. Der var det store konflikter mellom de utenlandske sjefene og de norske arbeidstagerne om bord, sier Roar Holtet til Stavanger Aftenblad.
Viktig for teknologutviklingen
Den tidligere direktøren ved Aker Stord, Jon Lund, understreker at Smedvig har vært et viktig selskap for hele den maritime næringen, norske utstyrsprodusenter og og tjenesteleverandører. De har alle hatt et stort salg og samarbeid med Smedvig.
– Salget kunne kanskje vært unngått dersom myndighetene ikke hadde strammet inn skattereglene. Under valgkampen var det stort engasjement for å berge 350 arbeidsplasser ved Union i Skien. Hvor har de samme politikerne vært for de 4000 ansatte i Smedvig?, etterlyser Lund.
Han frykter at de nye eierne ikke i samme grad er opptatt av å anskaffe norsk utstyr til riggene.
– Vi får håpe at de 4000 medarbeiderne får beholde jobbene sine, sier han.
Dual Ramrig på West Navigator