tunneler

Bevilget 46 mill til å teste ut flyttbar skredsikring ved Liarostunnelen

Vestland skal være først i verden med en mobil løsning for skredsikring, en stålportal som settes opp i rasutsatte tunnelmunninger. Fylkestinget har bevilget 46,4 millioner kroner til et prøveprosjekt.

Tunnelmunningen ved Liarostunnelen i Samnanger skal skredsikres med den nye stålportalen i 2022, i et prøveprosjekt i regi av Vestland fylkeskommune.
Tunnelmunningen ved Liarostunnelen i Samnanger skal skredsikres med den nye stålportalen i 2022, i et prøveprosjekt i regi av Vestland fylkeskommune. Foto: Vestland fylkeskommune
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
16. des. 2021 - 16:12

Bevilgningen ble gjort i forbindelse med budsjettet for 2022. En forstudie som er gjort av Vestland fylkeskommune viser hvordan Roadcap kan brukes som en helt ny sikringsmetode. Nå skal løsningen prøves ut ved Liarostunnelen på fylkesvei 49 i Samnanger kommune, skriver Vestland fylke i en melding.

Raset har gått på strekningen mellom Moi og Heskestad i Lund kommune.
Les også:

Sørlandsbanen: Ras skyldtes tett stikkrenne

Nyskapende trygghetstiltak

– Dette er en helt ny løsning som kan være et godt og kanskje rimeligere alternativ for skredsikring. Fylket vårt har alt for mange farlige skredpunkter, og det blir spennende å teste ut slike stålportaler ved tunneler, sier fylkesordfører Jon Askeland i meldingen.

Han er veldig glad for at Vestland fylke kan være innovative i arbeidet med å sikre veiene i fylket.

– Vi trenger å gjøre mer og raskere rassikringsarbeid i fylket vårt, sier han.

Høydalstunnelen på fylkesvei 569 i Alver kommune er en av 42 tunneler som trenger oppgradering. I snitt er det 300 biler som bruker denne tunnelen hvert døgn.
Les også:

42 tunneler skal sikres – det kan ta 39 år

Utviklet i Norge

Slik kan den fleksible portalløsningen til Roadcap se ut i terrenget. Illustrasjon:  Roadcap
Slik kan den fleksible portalløsningen til Roadcap se ut i terrenget. Illustrasjon:  Roadcap

Konseptet heter Roadcap, skal være det eneste i sitt slag, og er utviklet av en norsk bedrift i løpet av de siste årene. Portalen er satt sammen av transportable og sammenleggbare prefabrikerte seksjoner i stål, og kan monteres opp på mindre enn et døgn. Det er et særlig effektivt redskap mot ras ved eldre tunneler som munner ut i skredfarlige områder. Det er dette fylkeskommunen nå skal prøve ut, med et hovedprosjekt ved Liarostunnelen på fylkesvei 49. Her skal Roadcap settes opp i den rasutsatte nordre tunnelmunningen.

E16 Bjørum-Skaret åpner tirsdag 16. desember.
Les også:

E16 Bjørum-Skaret: Åpner 16. desember

Trygg og gjenbrukbar

Sikring av skredpunkter og tunnelportaler er et risikofylt arbeid i skredutsett terreng. En stor fordel med portalløsningen er bedre trygghet og vesentlig mindre ulempe for trafikantene i anleggsfasen.

Portalen er i dag godkjent av Vegdirektoratet som en midlertidig sikring. Her er kravet at den skal tåle nedfall på fem tonn fra 100 meter i fritt fall, som er større enn kravet til betongportaler i dag.

Med lang levetid kan de flyttast rundt til ulike prosjekter, og brukes som sikring i påvente av større tiltak. I Samnanger er det nå lagt opp til et portaloverbygg på 22 meter ved Liarostunnelen, og fylkeskommunen venter at portalen er på plass i løpet av 2022.

Utprøvingen har nasjonal interesse, og fylkeskommunen er i dialog med både Statens vegvesen og andre fylker gjennom Nasjonal rassikringsgruppe om samarbeid og utvikling av konseptet.

Drotningsviktunnelen sett fra Drotningsvik. Gjennomslaget kom omkring 50 meter inn i tunnelen midt i bildet. Til venstre er gang- og sykkeltunnelen.
Les også:

Siste salve i den lengste veitunnelen i Sotrasambandet

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.