SAMFERDSEL

Foreslår 120 millioner til støtteordning for godstogselskaper

Selskapene som ble rammet av driftsstansen på Dovrebanen kan søke tilskudd for tap etter ekstremværet Hans.

Det har rådet stor bekymring hos godstogselskapene Onrail og Cargonet etter stengingen av Dovrebanen. Fredag bevilget regjeringen penger til selskapene som kan søke om tilskudd for tap etter ekstremværet Hans.
Det har rådet stor bekymring hos godstogselskapene Onrail og Cargonet etter stengingen av Dovrebanen. Fredag bevilget regjeringen penger til selskapene som kan søke om tilskudd for tap etter ekstremværet Hans. Foto: Magnus A. Ross
Magnus RossMagnus RossJournalist
29. sep. 2023 - 12:53

Regjeringen sier at det vil være mulig å søke om tilskudd for tap fra 14. august i år, altså samme dag som Randklev-brua ved Ringebu kollapset.

Den nye midlertidige støtteordningen skal erstatte tidligere utbetaling opplyser Samferdseldepartementet i en pressemelding fredag.

Kritisk for jernbane

Etter kollapsen av jernbanebroen over Lågen i Ringebu har den økonomiske situasjonen blitt kritisk for flere aktører i bransjen.

– Regjeringen ønsker å frakte mer gods på jernbanen, og da er det viktig å sikre den økonomiske bærekraften for togoperatørene frem til Dovrebanen åpner igjen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Bra med konkret forslag

Direktør i Cargonet, godsselskapet som driftes av Vy, Ingvild Storås er glad det har kommet ytterligere konkrete kriterier og forslag.

– Det er bra at det er noe konkret, og et forslag til Stortinget for behandling. Vi skulle jo ønske at det var 100 prosent, men vi forholder oss til det. Det er et omfattende arbeid for oss å gjøre disse beregningene, og vi må komme tilbake på hvordan dette ser ut, sier Storås etter at stortingsproposisjonen ble kjent fredag.

Skal gjøre rede for støttebeløp

Det er Jernbanedirektoratet som vil få ansvaret for forvaltningen av den midlertidige ordningen som skal dekke 95 prosent av tapene som mottakerne av tilskuddet har hatt som følge av brukollapsen.

Tilskuddet skal legge til rette for at selskapene som får støtte driver så effektivt som mulig så lenge de mottar støtte. Dette skal gjøre at behovet for tilskudd ikke blir høyere enn nødvendig.

Regjeringen vil komme tilbake til behovet for bevilgninger i 2024 i forslag til statsbudsjett for 2024.

Vedlikehold og rassikring må prioriteres i Nasjonal transportplan, mener NAF.
Les også

Fylkesveiene: Forfall og rassikring vil koste 166 milliarder

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.