Statens vegvesen

Bettina Sandvin forlater Statens vegvesen - får ny toppjobb innen utbyggingsprosjekter

Bettina Sandvin går fra vei til bane, og skal begynne som ny prosjektdirektør i Bane NOR Utbygging.

Ny prosjektdirektør i Bane NOR Utbygging Øst, Bettina Sandvin.
Ny prosjektdirektør i Bane NOR Utbygging Øst, Bettina Sandvin. Foto: Privat
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
3. aug. 2020 - 08:27

Der skal hun skal lede Utbygging Øst, og får dermed ansvaret for utbyggingsprosjekter i Oslo, på Østfoldbanen, Kongsvingerbanen og strekningen Kongsvinger-Elverum, en jobb hun begynner på i oktober.

Ett firma får hele det digre rådgivningsoppdraget tilknyttet fellesprosjektet ny E16 og ny jernbane fra Arna til Stanghelle øst for Bergen.
Les også:

Lyser ut rådgiverkontrakt til 2,2 mrd. på nytt

25 års tjeneste for Statetns vegvesen

Hun kommer fra stillingen som avdelingsdirektør for kontrakt og marked i Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen, en etat hun har tilsammen over 25 års tjenestetid fra.

Fra 2014 til omorganiseringen i 2020 var hun leder for prosjekt- og kontraktseksjonen (tidligere byggherreseksjonen) i Vegdirektoratet, hvor hun var etatens fremste representant for utbyggingsvirksomheten i Statens vegvesen.

I Bane Nor tar Bettina Sandvin tittelen som prosjektdirektør for Utbygging Øst etter Per Vilnes. Han har nemlig fått ansvaret for Utbygging Midt etter omorganisering av Bane NOR. «Gamle» Utbygging Øst er nå delt i to, og prosjektene på Hovedbanen, Gardermobanen og Dovrebanen er lagt under Utbygging Midt.

Et godstog fra Onrail kjører fra Åndalsnes på dobbeltsporet langs Mjøsa.
Les også:

Godsaktør om Bane Nor-avtale: – Rammer oss utrolig skjevt

Liker å jobbe med prosjekter

– Jeg er veldig glad i å jobbe med prosjekter, så jeg var ikke i tvil når det åpnet seg en mulighet for å jobbe i Bane NOR, sier Bettina Sandvin.

– Det er en organisasjon med høy kompetanse, og en spennende prosjektportefølje, så jeg kunne ikke la den muligheten gå fra meg.

Sandvin har det meste av sin arbeidserfaring fra Statens Vegvesen. Der begynte hun som praktikant i 1987, og har blant annet fungert som byggeleder, prosjektleder og avdelingsdirektør, sist med ansvar for kontrakt og marked. Hun tror at erfaringen hennes kommer godt med i den nye jobben.

Vekten av et godstog på vei over Otta bru førte trolig til at det søndre brukaret (t.v.) løsnet og forårsaket en deformasjon av togskinnene. Brua ble stengt en time etterpå. Bildet er tatt 25. februar i år, mens brua var under reparasjon.
Les også:

Togselskap kritisk til at Bane Nor holdt Otta bru åpen: – Kunne blitt en kjempeulykke

– Gleder meg til ny setting

– Jeg er vant til å jobbe i og med prosjekter som skaper engasjement hos både befolkning, entreprenørbransje og politikere. Jeg tror også det er en styrke at jeg har erfaring fra å jobbe i en politisk styrt organisasjon, sier Sandvin.

– Jeg forstår selvsagt at det er noen forskjeller på veg og bane, så jeg får nok en bratt læringskurve. Men akkurat nå gleder jeg meg til å bruke mine erfaringer og kompetanse i en ny setting, sier hun.

I 2019 ble Bane Nor og Spordrift splittet i to selskaper for å få mer konkurranse på jernbanen. Her en maskin fra Spordrift på vei inn i Blixtunnelen
Les også:

Splittet togselskaper – brukte 85 mill. på å slå dem sammen igjen

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.