Follobanen: Fire tunnelboremaskiner skal bore mesteparten av Nordens hittil lengste jernbanetunnel.
Follobanen: Fire tunnelboremaskiner skal bore mesteparten av Nordens hittil lengste jernbanetunnel. (Bilde: Poppe, Cornelius)

Follobanen

Betalingsproblemer stanser arbeid på Follobanen

Den italienske entreprenøren har ikke betalt underleverandørene.

  • Samferdsel
  • Endret

Flere av underentreprenørene som jobber med Follobanen, har stanset arbeidene midlertidig på grunn av manglende betaling fra en hovedentreprenør. 

Siden torsdag forrige uke har fire underentreprenører stanset arbeidene ved Oslo S i Follobaneprosjektet. Årsaken er utestående betaling fra den italienske entreprenøren Condotte, som er tungt inne i prosjektet, melder Byggeindustrien.

Både Bane Nor og Folloprosjektet bekrefter at flere av underleverandørene mangler oppgjør.

Ingen av underentreprenørene har trukket seg fra prosjektet. Men flere vurderer å stanse arbeidene midlertidig, etter det bransjebladet erfarer.

Problemer med kontantstrømmen

Condottes prosjektleder for Follobanen bekrefter at det er problemer med kontantstrømmen i selskapet.

– Vi jobber med å løse dette, og foreløpig får ikke arbeidsstoppen til underentreprenørene noen innvirkning på tidsskjemaet for arbeidet som må gjøres nå i sommer, sier Fernando Jorge Lopes.

Arbeidet på Follobanen skulle etter planen foregå døgnet rundt fra 24. juni til 6. august.

Condotte signerte i desember 2015 en kontrakt på to milliarder for innføring av nye jernbanespor til Oslo S. De har også drill & blast-kontrakten i Ekebergåsen med en verdi på 1,3 milliarder.

Lover å betale

Torsdag morgen fikk prosjektdirektør Erik Smith i Follobanen en garanti fra ledelsen i Condotte om at selskapet vil gjøre opp for seg, skriver Dagens Næringsliv.

Den italienske hovedentreprenøren Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p. A (Condotte) på Follobanen skylder 100 millioner kroner til flere underentreprenører. De første la ned arbeidet torsdag i forrige uke på grunn av den manglende betalingen, siden har mange av de 20 leverandørene lagt ned arbeidet.

– Det er ganske mange. Det er nesten lettere å telle hvem som er i gang her, sier Smith når Byggeindustrien spør hvor mange som har stanset arbeidet.

Smith sier også til Byggeindustrien at de nå følger pengestrømmen i prosjektet mye tettere, og at pengene ikke utbetales til Italia, men til en norsk konto i DNB.

Ledelsen i Condotte har forsikret Follobanen om at selskapet har sikret seg penger til driften i juli og august, skriver Dagens Næringsliv. Ifølge DN er det italienske selskapet nedsyltet i gjeld, men selskapet forsikrer at de ikke er i ferd med å gå konkurs.

Condotte har to kontrakter med Follobanen på til sammen 3,3 milliarder kroner.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)