INDUSTRI

Bestiller avansert subseaskip

Rederi og undervannsentreprenør går sammen om å bestille et stort konstruksjonsskip for dypvannsoperasjoner.

STOR: Solstad Offshore og Ocean Installer har bestilt et et avansert konstruksjonsskip (offshore subsea construction vessel) for operasjoner ned til 3.000 meters dyp. Fartøyet har plass til 140 personer ombord.Skipet er designet og bygges av STX OSV.
STOR: Solstad Offshore og Ocean Installer har bestilt et et avansert konstruksjonsskip (offshore subsea construction vessel) for operasjoner ned til 3.000 meters dyp. Fartøyet har plass til 140 personer ombord.Skipet er designet og bygges av STX OSV. Bilde: STX OSV
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
14. juni 2012 - 16:03
Vis mer

Solstad Offshore og Ocean Installer har bestilt et avansert konstruksjonsskip (offshore subsea construction vessel) for operasjoner ned til 3.000 meters dyp. Fartøyet har plass til 140 personer ombord.

Skipet er designet av STX OSV og Solstad Offshore i nært samarbeid med Ocean Installer.

Fartøyet blir ifølge en pressemelding fra Ocean Installer ett av verdens mest avanserte fartøy for konstruksjonsjobber på dypt vann.

Romania og Norge

Skroget bygges ved ett av STX sine to skrogverft i Romania og taues til Norge for utrustning.

STX opplyser ikke hvilket verft i Norge som skal gjøre jobben.

Skipet utstyres med rørleggingsutstyr (150 tonn Vertical Lay System, VLS) med en 3.000 tonn karusell under dekk. På det 2.1000 m2 store dekket, monteres to kraner, en på 400 tonn og en på 100 tonn, begge med aktiv bølgedemping.

Les også:

Utvider med stort konstruksjonsskip

Rederiene deler hemmeligheter 

Krevende forhold

Fartøyet får også ROV-hangarer med moonpool (hull gjennom dekk og skrog) for sjøsetting og operasjoner av fjernstyrte undervannsfarkoster.

Fartøyet er designet for å kunne operere effektivt under krevende forhold, og er godt egnet for SURF-operasjoner (Subsea, Umbilicals, Risers, Flowlines).

Kontrakten er verdt ca. 1,4 - 1,5 milliarder kroner og må godkjennes av Garanti-instituttet for eksportkreditt (GIEK).

Tredje skip

Fartøyet blir det tredje i Ocean Installers flåte av disponerte undervannskonstruksjonsfartøy, som allerede består av Normand Mermaid og Normand Clipper, begge kontrahert fra Solstad.

Fremdrift og posisjonering er basert på to konvensjonelle propeller, to tverrpropeller akterut og to tverrpropeller og to gyropropeller forut.

Dette gir et robust system som er optimalisert i forhold til framdrift, posisjoneringsmuligheter og vedlikehold. Hovedmotoren er på cirka 21000 kW.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

Les også:

Rem bestiller konstruksjonsfartøy

Skal sikre dypvannsløft 

Entreprenøren

Ocean Installer er et norsk undervanns entreprenørfirma med hovedsete i Stavanger.

Selskapet har erfaring fra totalentrepriser (EPCI) innen de såkalte SURF-områdene (Subsea, Umbilicals, Risers, Flowlines).

Rederiet

Solstad Offshore ASA er ett av Norges største rederier innen offshorevirksomhet og disponerer to stor konstruksjonsskip allerede, Normand Clipper og Normand Mermaid.

Normand Clipper er designet av Vik-Sandvik (nå Wärtsilä Ship Design) med betegnelsen VS4125, opprinnelig fra 2001, ombygget i 2007 til rørleggings-/konstruksjonsfartøy. Skipet ble bygget og ommbygget av Ulstein Verft og  er 127,5 meterlangt og 27 meter bredt. Det har en 300 tonns kran og A-ramme. Normand Mermaid er også et  rørleggings- og konstruksjonsskip, levert i 2002. Den er noe mindre, 90 meter langt og 20,5 meter bredt. 

Solstad Offshore har ca. 1.600 ansatte og driver 50 skip rundt om i verden. Rederiets hovedkontor er i Skudeneshavn. Solstad har kontorer i Brasil, Singapore, Storbritannia og Australia.

Les også:

Datamakt kneler dyre redere 

Megarederi tester LNG-drift

En gigantisk sugekopp 

– Vær offensive, sats på gass

Sør-Korea-kontrakt for ABB

Analytisk designsuksess 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.