Korvett: KNM Storm som er en av de seks nye, norske korvettene og som regnes som verdens hurtigst­e serieproduserte marinefartøy i fart langs norskekysten. Foto Magne Åhjem, Sjøforsvaret

KORVETTER

Besetningen kan spise frokost i Bergen og middag i Tromsø

Skjold-klassen

  • Lengde: 47,5 meter.
  • Bredde: 13,5 meter
  • Deplasement: 273 tonn.
  • Besetning: 21 personer
  • Fart: 47 knop i transitt og maksimum over 60 knop.

BERGEN: Den sjette og siste i serien­ av nye, hurtig­gående korvette­r til Sjøforsvaret er nylig ­levert fra verftet Umoe Mandal.

De spesielle båtene med radaravvisende katamaranskrog i glassfiber er verdens raskeste, serieproduserte marinefartøy.

– De har en såkalt transitthastighet på 47 knop og en gradert eller hemmelig topphastighet på mer enn 60 knop, opplyser kommandørkaptein Ståle Kasin som er sjef for MTB-våpenet­, til Teknisk Ukeblad.

Les også: Denne båten kan dykke 50 meter

Skjold-klassen

– For å gi et inntrykk av hastighet og rekkevidde til de nye båtene kan jeg si at besetningen på en korvett kan spise frokost ved hovedbasen på Haakonsvern ved Bergen om morgenen og sen middag i ishavsbyen Tromsø i løpet av samme dag, fortsetter kommandørkaptein Kasin.

Dette betyr at båtene har en forflyttingshastighet som ville vært utenkelig for bare få år siden.

Eksemplet viser at fartøyene er i stand til å seile nesten langs hele Norges over 2000 kilometer lange kyst på mindre enn et døgn.

Skipstypen går under betegnelsen Skjold-klassen etter forseriefartøyet som ble levert fra verftet i Mandal i april 1999. Prototypen er senere blitt forbedret og videreutviklet.

Da den ombygde KNM Skjold ble levert til Sjøforsvaret som det sjette og siste fartøyet i klassen 26. april i år, var endringene store i forhold til da prøveperioden startet for 14 år siden.

Korvettene er utrustet med moderne sensorer og våpen for overflatekrigføring. Spesielt er de godt egnet for operasjoner i grunne kystfarvann.

Les også: Vurderer nye ubåter til 30 milliarder

Luftpute

Under fart beveger katamaranskrogene seg på en luftpute. Fartøyene trenger ikke mye vann under kjølen for å komme fram i trange farvann. Kommandørkaptein Ståle Kasin vil imidlertid ikke opplyse hvor dypt skroget stikker.

Denne spesielle egenskapen gjør Skjold-klassen godt egnet til operasjoner og bistand til spesialstyrker på oppdrag i kystsonen. Båtene passer også godt til søk- og redningsoperasjoner.

I fredstid skal korvettene bidra med tilstedeværelse og suverenitetshevdelse i kystnære farvann under norsk jurisdiksjon.

I en krigssituasjon skal Skjold-klassen utføre overflateoperasjoner for å opprettholde kontroll i kystsonen. De skal også bidra til å forstyrre eventuelle fiendtlige styrker.

Sjefen for MTB-våpenet sier at de nye, hurtiggående båtene er ment å erstatte de tidligere MTB i Sjøforsvaret av Hauk-klassen. Med sin kraftige bevæpning med en hurtigskytende og treffsikker 76 mm kanon på fordekket og åtte nye NSM – sjømålsmissiler akter, passer det bedre å klassifisere Skjold-klassen som større og kraftigere korvetter.

– Selv om båtene kalles korvetter, tilhører de likevel MTB-våpenet. Her vil de videreføre dette våpenets over 100 år lange tradisjon i Norge, sier Kasin.

Nykommerne inngår ellers som del av Forsvarets innsatsstyrke sør. De vil også kunne delta i Natos responsstyrke.

Les også: Frakter amerikanske tanks med hjelp av norsk teknologi

Prisen holdt

Kommandørkaptein Geir Mykleby som er prosjektleder for MTB og NSM i Sjøforsvaret, opplyser at de seks nye korvettene, utenom NSM-rakettene, kostet til sammen 5,66 milliarder kroner. Leveransene er dermed holdt innenfor rammene for prosjektet.

Etter at forseriefartøyet KNM Skjold begynte de første prøveseilinger i 1999, har klassen slitt med mye motstand fra ledende militært hold. Flere forsvarssjefer ville ikke ha båttypen da de mente MTB tilhørte den kalde krigens tid da forsvaret var beregnet å kjempe mot en angriper som gjorde invasjon i våre kyststrøk.

På Stortinget støttet et flertall Sjøforsvarets argumentasjon om et fortsatt militært behov.

I dag er det ingen motstand mot korvettene.

I løpet av de to første ukene av juni i år skal prøveskyting av Skjold-klassens nye norsk-produserte Naval Strike Missiles (NSM) starte. Testene fra korvettene skal foregå i Andsfjorden ved Andøya.

Innen båtene av Skjold-klassen ble bygget gikk det opprinnelige, planlagte hovedmaskineriet fra Rolls Royce ut av produksjon. I dag brukes to motorer fra den amerikanske flymotorprodusenten Pratt & Whitney i de seks båtene.

I 30 til 40 år framover antas Skjold-klassen å patruljere norskekysten og de nære havområdene.

I 30 til 40 år framover antas Skjold-klassen å patruljere norskekysten og de nære havområdene. SLAGKRAFTIG KANON: Sjefen for MTB-våpenet, kommandørkaptein Ståle Kasin, til venstre, og prosjektleder for MTB og NSM-missilene, missilene i Sjøforsvaret, kommandørkaptein Geir Mykleby, ved den hurtigskytende 76 mm kanonen på fordekket til korvettenKNM Glimt. Foto: Jan-Petter Helgesen

Les også:

Dette er Årets skip

Stupte 65,1 meter med livbåt

Seilte med en snittfart på 65,45 knop