PROSJEKTER

Bertelsen & Garpestad skal bygge ny E39 Leirvika-Renndalen

Kontrakten er signert. Entreprenøren skal være i gang i løpet av oktober.

Slik ser det ut på dagens E39 Leirvika-Renndalen.
Slik ser det ut på dagens E39 Leirvika-Renndalen. Foto: Statens vegvesen
28. sep. 2020 - 17:53

Statens vegvesen har i dag signert kontrakt med Bertelsen & Garpestad, som har fått i oppdrag å bygge nye E39 Leirvika-Renndalen. Strekningen er en del av E39 Betna-Stormyra.

Kontrakten er på kr 193.407.972,12 kroner eks. mva., og omfatter bygging av cirka 4,8 kilometer ny europavei.

Kontraktsignering: Tv. Øyvind Langemyr (daglig leder i Bertelsen & Garpestad) og th. Ove Nesje (prosjektdirektør i Statens vegvesen Utbygging). <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Kontraktsignering: Tv. Øyvind Langemyr (daglig leder i Bertelsen & Garpestad) og th. Ove Nesje (prosjektdirektør i Statens vegvesen Utbygging). Foto:  Statens vegvesen

– Dette er en merkedag for prosjektet. Nå nærmer vi oss oppstart i den første parsellen av nye E39 Betna-Stormyra, som vil erstatte til sammen tre E39-strekninger med dårlig standard i Heim kommune i Trøndelag. Den nye veien vil holde god europaveistandard med en veibredde på ni meter, få avkjørsler og ingen krappe svinger. Ikke minst får den gul midtstripe, sier Odd Helge Innerdal, prosjektleder i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Nye E39 Betna-Stormyra, som til sammen vil gi 26 kilometer ny veg, vil stå ferdig i 2024. For trafikantene betyr den nye veien en enklere reisehverdag, med sju minutter kortere reisetid på strekningen, langt bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet.

I september 2022 gikk et ras over E39 ved Hennset og traff et hus i Valsøyfjorden i Heim kommune i Trøndelag.
Les også

Avdekket for dårlig håndtering av skredrisiko. Vegvesenet og Nye Veier skal under lupen

Oppstart i slutten av oktober

Kartet viser hvordan nyveien kommer til å gå i forhold til dagens trasé. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kartet viser hvordan nyveien kommer til å gå i forhold til dagens trasé. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Prosjektet starter altså med byggingen av nye E39 Leirvika-Renndalen, som vil krysse over fylkesvei 6182 med en 55 meter lang bru. Det skal også bygges ei 54 meter lang bru over Stokkelva og en landbruksundergang på cirka 22 meter rett sør for Øygardsbekken. Byggetiden er beregnet til rundt to år.

Neste milepæl for delparsellen er samhandling mellom Vegvesenet og Bertelsen & Garpestad i midten av oktober. Etter dette vil være det klart for innrykk av de første anleggsmaskinene.

– Naboer og trafikanter på strekningen vil nok merke at entreprenøren begynner å rigge seg til allerede i slutten av oktober. Arbeidet med å bygge ny vei mellom Leirvika og Renndalen starter kort tid etter dette, sier Innerdal.

HAV Group har designet fergene til Fjord1 og skal levere elektriske og autonome system og funksjoner. Fergene skal inn på E39 Lavik-Oppedal i september 2026.
Les også

Fjord1: : Velger Tyrkia som byggested for selvkjørende ferger

Starter i jomfruelig terreng

Om lag 60 prosent av den nye veien skal bygges i dagens vei, og det vil by på noen utfordringer for trafikkavviklingen i anleggsperioden.

Mest trolig starter anleggsarbeidet i jomfruelig terreng, der trafikken vil bli minst mulig berørt. Det vil bli nødvendig med korte stengninger av veien fra slutten av oktober. 

Når det er behov for det, vil E39 bli stengt for trafikk i inntil 20 minutter. Det legges til rette for at kollektivtrafikken vil gå mest mulig uhindret.

Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.
Les også

Dette er milliardprosjektene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.