INDUSTRI

Begynner tetting av skroget på Costa Concordia

Et amerikansk bergingsselskap og et italiensk offshoreserviceselskap begynner med å tette skroget på Costa Concordia denne måneden.

BUNNSKRAPT: En svær stein har boret seg godt fast inn skroget på Costa Concordia under grunnstøtingen. Flengen går gjennom flere vanntette skott. Store mengder vann trengte dermed inn.
BUNNSKRAPT: En svær stein har boret seg godt fast inn skroget på Costa Concordia under grunnstøtingen. Flengen går gjennom flere vanntette skott. Store mengder vann trengte dermed inn. Bilde: Wiki
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
14. mai 2012 - 13:23

Arbeidet med å fjerne skipet i ett stykke vil ta ca. ett år.

Det amerikanske selskapet Titan Salvage fikk redningsoppdraget sammen med italienske Micoperi, som har erfaring fra en rekke typer oppdrag for offshoreindustrien, også i Nordsjøen.

Det var seks selskaper eller konstellasjoner av selskaper som leverte inn anbud. Pris, miljøhensyn og metode var med på å avgjøre til Titan/Micoperis fordel, ifølge rederiet og kommisjonensom overvåker redningsarbeidet.

Les også: Berger hele Costa Concordia

Hemmelig

Titan vil foreløpig ikke avsløre hvilken metode og utstyr som skal brukes til bergingen. De opplyser bare at alle hull i skroget skal tettes før skipet rettes opp og taues til havn.

Titan Salvage opplyser at den største utfordringen er å rette opp skipet uten at dets struktur og styrke ødelegges.

En video på youtube ble lansert i april med beskrivelse av redningsarbeidet slik Titan Salvage så det for seg.

Selskapet hevder nå at det den metoden er forkastet, men vil ikke si noe mer om hvilke andre metoder som skal benyttes.

Les også: Slik kan Costa Concordia berges

Uviss skjebne

Tiatan Salvage og Micoperi forsikrer at alle mulig miljøhensyn blir ivaretatt og at sjøbunnen skal settes i stand etter operasjonen.

Bergingsjobben vil koste ca. 300 millioner dollar, om lag halvparten av skipets verdi.

Det er ikke avgjort om skipet skal bygges opp igjen, selges for skarping eller selges til andre.

Ute av kurs

Costa Concordia gikk på grunn og sank delvis ved øya Giglio på vestkysten av Italia 13. januar i år. 32 mennesker omkom.

Kapteinen er mistenkt for å ha forårsaket ulykken ved å navigere for nær kysten med hensikt, og for å ha forlatt skipet før alle om bord var reddet.

Det italienske Costa Crociere, som er eid av verdens største cruiserederi Cranival Corp., har lansert en rekke nye interne rutiner og krav til ansatte for å hindre tilsvarende ulykker.

Bakgrunn: Hyllet kolleger – gikk på grunn

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Følger på skjerm

Blant annet får alle offiserer til stede på brua økt ansvar for å gripe inn og hindre ulykker, samt eventuelt å sette i gang evakuering.

Rederiet skal også forsikre seg om at alle passasjerer får en sikkerhetsinnføring og deltar på evakueringsøvelse.

Rederiets hovedkontor skal ha sanntidsoppdatering på skipenes posisjon til enhver tid slik at eventuelle avvik fra oppsatt rute oppdages med en gang.

Les også:

Disse vil fjerne Costa Concordia

Utsatt oljetømming av Costa Concordia

Kritisk til cruisesikkerhet

Nå skal Costa Concordia tømmes for olje

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.