IT

Bedrer TV-kvaliteten

GULLBOKSEN: Produktet adm. dir. Jonny Dolvik, flankert av viseadm. dir. Janne T. Morstøl, i T-Vips holder på fanget, har en verdi på mellom 25 og 100 tusen kroner, avhengig av spesifikasjon.
GULLBOKSEN: Produktet adm. dir. Jonny Dolvik, flankert av viseadm. dir. Janne T. Morstøl, i T-Vips holder på fanget, har en verdi på mellom 25 og 100 tusen kroner, avhengig av spesifikasjon. Bilde: Odd Richard Valmot
31. okt. 2008 - 07:00
Vis mer

Det er kanskje ikke lett å bli klok på selskapsnavnet T-VIPS, men når man får vite at det står for "TV over IP Systems" blir bildet klarere.

Ledende

T-VIPS har på fire år blitt det ledende selskapet for å transportere TV-bilder mellom sportsarrangementer og studioer til der de blir kodet for utsendelse.

Gjennom egenprodusert maskinvare og programvare har Osloselskapets omsetning eksplodert og framtiden ser lys ut.

T-VIPS sprang ut fra Tandberg Television, som ble etablert for 15 år siden for å drive med digital-TV.

Les også:

Vekst

Da de kjøpte den mye større produktdivisjonen til Rupert Murdoch, som drev i samme bransje, ble Tandberg Television i praksis et engelsk selskap selv om selskapet forble notert på Oslo Børs.

I 2004 fikk de fleste norske ansatte tilbud om å flytte til England, men ingen benyttet seg av tilbudet. I stedet etablerte 11 av dem som drev med IP-TV T-VIPS.

I dag er selskapet vokst videre til rundt 30 og framtiden ser lys ut på tross av finanskrisen.

Suksess

T-VIPS har hatt veldig stor suksess med sine løsninger for å transportere TV-signaler over IP-nettverk med høy kvalitet.

Problemet mange kringkastere står overfor er at signalene ofte flyttes frem og tilbake mange ganger mellom arena og studio og studio til studio, før det sluttkodes og sendes ut.

Da er det viktig at det ikke ødelegges av kompresjon i hvert av leddene. Til nå har MPEG-2 vært brukt for å begrense størrelsen på denne transportstrømmen, som kan komme opp i 3 Gbit/s fra et HD-kamera, og som kalles for ”contribution”.

En slags TV-verdenens back-office, altså.

Les også: Klart for mobil-TV-kamp

Komplisert

Problemet med MPEG-2 og nyere MPEG-4 er at hvert ledd reduserer signalkvaliteten, forsinkelsen er lang og det er vanskelig å redigere formatet.

T-VIPS besluttet like etter at de etablerte seg å satse på JPEG2000 og utviklet den første plattformen for dette. Med JPEG2000 komprimeres hvert bilde for seg. Det gir bedre kvalitet og gjør det svært mye enklere å redigere video uten å tape kvalitet.

Ulempen er at slik kompresjon trenger mer bitrate, men det kan IP-nettverk tilby.

Overkapasitet

T-VIPS har derfor satset på å bruke IP-nettverk i stedet for satellitt til overføring.

– TV-verdenen har endret seg dramatisk de siste årene. Nå må alle tenke publisering på mange plattformer fra HD-TV i superkvalitet til mobil- og web-TV. Øyet er veldig følsomt for synsinntrykk og alle ser med en gang når det er noe galt med TV-bildet. Det slipper de kringkasterne som bruker vår løsning med JPEG2000 over IP-nettverk. Og det er ikke mangel på slik kapasitet i dag. Det er gravd ned veldig mye fiber og det er mye overkapasitet mange steder, sier viseadm. direktør Janne T. Morsøl.

– Nå har de fleste av konkurrentene våre innsett at vi har hatt rett og de jobber nå med samme konsept, men vi har etablert et forsprang, sier adm. direktør Jonny Dolvik.

Les også:

Bakkenett

I tillegg til signaloverføring har T-VIPS har også fått en solid fot innenfor digitale bakkenett.

De har levert både til det norske, østerrikske og engelske bakkenettet, og spesialiteten er utstyr som regiontilpasser bakkenettet når det er lokale sendinger.

– For en måned siden vant vi en kontrakt for å modernisere det engelske bakkenettet. Med vår løsning så sparer vi 500 kbit/s per signalpakke, og det er veldig mye. I tillegg har vi en løsning som bruker mye mindre strøm, og det betyr mye når det er snakk om mange sendere med begrenset strømforsyning, sier Dolven.

– Til sammen har vi hatt en veldig stor vekst og eksporten øker kraftig. I fjor gikk over halvparten av produksjonen til eksport og i år vil det bli over 70 prosent. Vi er godt etablert i Europa og nå øker salget bra både i USA og i Asia.

Les også: DVB – det digitale TV-moderskipet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.