IT

Klart for mobil-TV-kamp

29. sep. 2008 - 07:05
Vis mer

Denne gangen gjelder det striden om hvordan vi skal distribuere TV til små, mobile enheter som mobiltelefoner og musikkspillere.

Både Telenor og NetCom har tilbudt folk mobil-TV i et års tid. Det har vært en måte å utnytte datakapasiteten i nettene på og har vært distribuert til den enkelte som en datastrøm. Det er det ingen som har reagert på.

Det som kampen nå står om er hvordan TV-innhold skal distribueres som kringkasting til små enheter. På den ene siden står kringkasterne med NRK, TV2 og MTG i spissen, i det felles selskapet Norges Mobil-TV AS, og på den andre siden finner vi teleselskapene som vil ha den Nokia-frontede standarden DVB-H i tillegg til sitt eget tilbud som streamet TV til mobiltelefon.

DAB-TV

Sammenlignet med hvor fort overgangen fra et analogt til et digitalt bakkenett for TV har gått, er overgangen på radiosiden begredelig. Det norske DAB-nettet har vært i drift i over ti år, og dekker nå omtrent 80 prosent av befolkningen. Men suksessen lar vente på seg.

I mellomtiden har teknologien utviklet seg med rivende fart. Spesielt koreanerne har bidratt med en ny multimediestandard kalt DMB – Digital Multimedia Broadcasting. Den bruker sendeteknologien i DAB og gjør det mulig å sende både lyd, video og data i det samme nettet.

I forhold til den lydkodeken som brukes i dages DAB-nett er kodingen i DBM mye mer effektiv, og en TV-kanal tar mindre plass enn en stereo lydkanal i DAB.

Gratis

At Norge har et godt utbygget, men dårlig utnyttet DAB-nett, er begrunnelsen for at Norges Mobil-TV nå vil bruke nettet til TV-sendinger.

Fra vinteren vil 1,4 millioner mennesker i østlandsområdet kunne motta ni TV-kanaler gratis til DMB-kompatible enheter.

– Vi som kringkastere ønsker å ta kontroll med utviklingen av mobil-TV, og det er begrunnelsen for å etablere oss med et eget selskap. Vi kan ikke se at det Telenor og NetCom har fått til med TV i mobilnettet har vært noen suksess. Dessuten står DAB-nettet klart, og det har god kapasitet til å sende mobil-TV i tillegg til radio med de frekvensene som er tildelt for lenge siden. Selvfølgelig er det ikke gratis å starte TV-sendinger, men det er likevel mye billigere enn alternativene. Vi kan bruke de samme antennene og nettverket som brukes i DAB-nettet, sier sjef for Norges Mobil-TV, Gunnar Garfors.

Han har bakgrunn fra NRK som utviklingssjef for nye medier på alle plattformer.

Billigst

Som alle andre radioteknologier er rekkevidden til signalene avhengig av frekvensområdet. Jo lavere frekvens, desto lenger rekker signalene.

DAB-nettet er tildelt plass i området mellom 216 og 230 MHz, og slike signaler har svært god rekkevidde.

Ifølge Garfors er DMB en overlegen teknologi for et land som Norge med veldig god flatedekning. Norges Mobil-TV vil benytte to såkalte multipleksere som pakker sammen sendingene til en digital strøm.

Til sammen vil dette gi nok plass til ni TV-kanaler, men det kan bli flere i fremtiden.

– Alle DMB-kompatible mottakere vil samtidig være DAB-mottakere som kan ta imot alle radiokanalene vi distribuerer i dette nettet. Studier fra Sør-Korea og Storbritannia viser at selv om brukerne har tilgang til mange TV-kanaler, velger over halvparten av dem å høre på radio. Det er klart vi ser på dette som en måte å reklamere for digital radio på også. Samtidig er teknologien klar til å bruke 3G-nettet eller WLAN som returkanaler, slik at brukerne kan ha interaktive tjenester for f.eks. å bestille ting. Dette, reklame, betalte trafikktjenester og musikknedlasting er det som kan betale for bruken. Det er kanskje ikke så dumt for teleoperatørene heller. Brukerne vil kunne kjøpe TV-episoder over deres 3G-nett, sier Garfors.

Nokiapush

Den konkurrerende DVB-H-standarden har en veldig sterk forkjemper i Nokia. Mobilgiganten bruker svært mye ressurser på å pushe DVB-H. De har vært tidlig ute med mobiltelefoner med innebygde mottaker og deres nye flaggskip N96 er en av dem.

Nokia har lent seg kraftig på EU-kommisjonen for å få den til å anbefale DVB-H. Det har EUs sterke teledame Vivian Reading gjort, men det var ikke hennes sjefer enig i. EU vil ikke velge side, men åpner for at landene kan velge selv.

Flere frekvenser

DVB-H er bygget for å gå i flere ulike frekvensområder. Den kan, som DMB, sendes i VHF-området mellom 170 og 230 MHz, i UHF-området fra 470 til 862 MHz eller den kan sendes i det såkalte L-båndet mellom 1.452-1.492 GHz.

De fleste som har testet ut DVB-H har sendt i UHF-området, men i Norge er dette disponert av NTV til DVB-T-sendinger, altså det digitale bakkenettet for TV. Likevel er det mulig å gjenbruke ledige frekvenser som brukes til DVB-T ved å legge senderne lavt i terrenget. Det som nå er ledig er frekvensene fra 790 til 862, og dem er det mange som vil ha kloa i, inklusive NTV som vil bygge ut bakkenettet med flere kanaler og HD-TV.

– Nokia har kjørt en veldig usaklig argumentasjon for DVB-H. De påstår at det er dyrere å bygge ut DMB i VHF-frekvensområdet enn DVB-H i UHF, og det er skrikende feil. I Italia, som er flaggskipseksemplet til Nokia, har de ikke innendørsdekning, og det skal mange tusen nye sendere til for å få det, sier seniorkonsulent, Rolf Møkleby i Norkring.

DVB – det digitale TV-moderskipet DVB – det digitale TV-moderskipet

Dyrt

En etablering av et Mobil-TV-nett i området over 790 MHz vil kreve svært mange sendere for å nå en tilstrekkelig del av befolkningen, spesielt fordi slike sendinger skal nå inn i biler og tog og inn i husene til folk. En slik utbygging vil bli svært kostbar.

– Vi har ingen tro på DVB-H her i landet. Så langt er det ingen som har fått til en vellykket implementering av DVB-H i noe land, og her i landet, med så mye tynt befolket geografi, vil det koste altfor mye å bygge ut et slikt nett, sier Garfors.

TV nå

NetCom var veldig tidlig ute med mobil-TV. De lanserte et tilbud i 2G-nettet med GPRS. Naturlig nok var ikke kvaliteten særlig bra, men den ble bedre da EDGE kom med høyere datahastighet. Nå med 3G og HSDPA kan brukerne få ti TV-kanaler til 69 kroner i måneden. I tillegg kan de kjøpe spesielle videoklipp for tre til fem kroner stykket.

– Dette er blitt en grei butikk, men ikke noe kjempemarked. Da vi sendte OL gratis, hadde vi en topp på rundt 2500 brukere. Jeg tror Norges Mobil-TV vil gjøre folk oppmerksom på dette og øke markedet for oss. Her kan de få TV uten å bytte ut mobilene sine. Derimot har jeg vanskelig for å se hvordan vi kan finansiere et DVB-H-nett her i landet. Så mye penger ekstra vil ikke gi mye ekstra i tillegg til det folk likevel kan få via DMB og mobilnettet, sier tjenestesjef i NetCom, Marius Halle.

– Vi har stor tro på mobil-TV, men vi kan ikke si når det tar av. Vi er glad for alle som jobber med dette fordi det vil få fart på markedet, men vi er skeptiske til DMB. Det er vanskelig å gå mot Nokia når de har bestemt seg for en standard. Mengden av DVB-H mobiler kommer raskt til å bli stor, og det kan det bli tøft å slåss mot. I tillegg til det tilbudet vi allerede har i 3G-nettet tror vi kringkasting med MBMS kan bli en veldig interessant teknologi, sier produktdirektør i Telenor Norge, Rolf Erik Spilling.

Motstand

Leder for IKT-Norge, Per Morten Hoff tilhører også DMB-skeptikerne.

– Det er ingen tvil om at DMB fungerer, men vi er generelt motstander av at NRK skal bygge infrastruktur. De skal bruke penger på innhold og spesielt ikke velge plattform. Særlig når EU ser ut til å gå i retning av DVB-H. Industrien i Europa trenger mobilt fjernsyn, og de store aktørene har samlet seg om DVB-H. Likevel er jeg ikke blind for fordelene DMB har ved å bruke det allerede utbygde DAB-nettet, sier han.

3G-nettet

Adm. direktør i Ericsson, Tor Frydenberg, har mest sans for å bruke 3G-nettet som allerede står der.

– I stedet for å bygge helt nye nett, er det god økonomi å bruke mobilnettet til å sende TV. Folk har jo de mobiltelefonene som trengs, og når det trengs mer kapasitet i fremtiden, står en ny forbedring av 3G-teknologien klar til å effektivisere distribusjonen. MBMS – Multimedia Broadcast Multicast Service – er en kringkastingsteknologi som vil gjøre at mange terminaler kan se den samme TV-kanalen samtidig i det samme området.

– Vi har ingen planer om å markedsføre telefoner med DMB i Norge, men vi stenger selvfølgelig ingen dører. I Asia opplever vi at TV på mobilen er blitt vanlig og at folk bruker DMB-sendingene til og fra jobb og i lunsjen, sier informasjonssjef i Samsung Nordic, Erik Johannesson.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.