ANLEGGSBRANSJEN

Bedre resultater for Veidekke innen driftkontrakter og asfalt i fjor

Industrivirksomheten, som omfatter driftskontrakter, asfalt og pukk og grus, klarte i fjor å snu virksomheten til både økt omsetning og resultat.

Konsernsjef i Veidekke, Jimmy Bengtsson.
Konsernsjef i Veidekke, Jimmy Bengtsson. Foto: Bård Gudim, Veoidekke
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
11. feb. 2020 - 08:41
  <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
  Foto:  Jarle Skoglund

Omsetningen for Veidekke Industri for 2019 endte på 5,2 milliarder kroner, mot 4,9 milliarder i 2018. Veksten kom innenfor Drift og vedlikehold, som hadde flere pågående kontrakter enn i 2018. Asfaltvolumene i 2019 var på nivå med året før.

Resultatet for 2019 forbedret seg vesentlig til 183 millioner kroner i 2019, fra 40 millioner kroner i 2018. Det var resultatfremgang i alle forretningsområdene, hovedsakelig som følge av gjennomførte forbedringstiltak og prisjusteringer. Resultatmarginen endte på 3,5 prosent for 2019, mot svake 0,8 prosent i 2018.

Ifølge avtalen med Nord-Fosen har Staten fem år på seg til å finne nytt vinterbeite, ellers kan siidaen heve avtalen. Siidaen har også vetorett på hvilke arealer som velges. Bildet er fra Roan Vindkraftverk, eid av Aneo og Stadtwerke München.
Les også

Dette har Fosen-saken kostet

Asfaltomsetningen som året før

  <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
  Foto:  Jarle Skoglund

For asfaltvirksomheten var omsetningen for året på 3,3 milliarder kroner, som er på samme nivå som i 2018. Resultatet før skatt i 2019 var 83 millioner, en sterk forbedring fra 2018-resultatet på 3 millioner kroner, takket være et omfattende forbedringsprogram etter det svake resultatet i 2018.

Men lønnsomheten er fortsatt ikke på et tilfredsstillende nivå, og forbedringsarbeidet i virksomheten videreføres i 2020, heter det i kommentarene fra Veidekke-ledelsen.

Fortsatt svakt i drift og vedlikehold

  <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
  Foto:  Jarle Skoglund

Omsetningen innen drift og vedlikehold endte på 1,3 milliarder, en økning på 20 prosent fra 2018. Veksten er en følge av at antall pågående prosjekter i porteføljen har økt, blant annet som følge av at Statens vegvesen har forlenget kontraktstiden med ett år i tre kontrakter som etter planen skulle avsluttes i 2019.

Resultatet innen drift og vedlikehold er fortsatt svakt, og endte i 2019 på 7 millioner kroner. Som allikevel er en god forbedring fra 2018 da virksomheten gikk med et underskudd på 35 millioner kroner. Fremgangen kommer som følge av forbedringstiltak og endring i kontraktssammensetningen.

- Vi var noe skeptiske til tipsene fra konkurrenten til Killingmo Freseservice, fortalte seniorrådgiver Leif Holst-Larsen (tv.) i krimenheten i Statens vegvesen. Tirsdag la han fram noe av det etterforskningen har kommet fram til. T.h. aktor Sigbjørn Arneberg.
Les også

Killingmo-saken: – 571 arbeidsdager på over 16 timer

Totalomsetningen økte med tre milliarder

For hele Veidekke-konsernet, som også omfatter virksomhetene i Sverige og Danmark, økte omsetningen fra 36 milliarder kroner i 2018, til 39 milliarder i 2019. Veksten på 9 prosent kom hovedsakelig i Entreprenør, der omsetningen økte i alle tre land. I Norge bidro høy aktivitet i Oslo og på Vestlandet til veksten, mens virksomhet som ble oppkjøpt i Göteborg i 2018, bidro til vekst i Sverige. I Danmark kan omsetningsøkningen knyttes til høy byggeaktivitet i København.

Resultat før skatt for 2019 ble 941 millioner kroner, mot 591 millioner  kroner i 2018. Resultatet fra 2018 inkluderte prosjektnedskrivinger i den norske anleggsvirksomheten
på 550 millioner kroner, og resultatfremgangen fra 2018 er derfor i hovedsak knyttet til dette. Avsetninger for fremtidige prosjekttap samt avsetninger til restrukturering bidro til svak lønnsomhet i entreprenørvirkomheten.

På bakgrunn av disse resultatene har styret i Veidekke ASA har besluttet å foreslå for generalforsamlingen 6. mai 2020 å utbetale et utbytte på fem kroner per aksje for regnskapsåret 2019.

Milliardprosjekter som Fornebubanen sponses i all hovedsak av bompenger og skattepenger, påpeker Borten Moe. Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.
Les også

Avviser Borten Moes storbykritikk: – De som bruker veiene i Oslo-området betaler mest bompenger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.