![<i>Foto: Jarle Skoglund</i>](https://images.gfx.no/290x/2528/2528913/Veidekke%2520indystri%2520omst.jpg)
Omsetningen for Veidekke Industri for 2019 endte på 5,2 milliarder kroner, mot 4,9 milliarder i 2018. Veksten kom innenfor Drift og vedlikehold, som hadde flere pågående kontrakter enn i 2018. Asfaltvolumene i 2019 var på nivå med året før.
Resultatet for 2019 forbedret seg vesentlig til 183 millioner kroner i 2019, fra 40 millioner kroner i 2018. Det var resultatfremgang i alle forretningsområdene, hovedsakelig som følge av gjennomførte forbedringstiltak og prisjusteringer. Resultatmarginen endte på 3,5 prosent for 2019, mot svake 0,8 prosent i 2018.
![Ifølge avtalen med Nord-Fosen har Staten fem år på seg til å finne nytt vinterbeite, ellers kan siidaen heve avtalen. Siidaen har også vetorett på hvilke arealer som velges. Bildet er fra Roan Vindkraftverk, eid av Aneo og Stadtwerke München.](https://images.gfx.no/130x87/2780/2780320/DSC08155-Edit.jpg)
Dette har Fosen-saken kostet
Asfaltomsetningen som året før
![<i>Foto: Jarle Skoglund</i>](https://images.gfx.no/290x/2528/2528911/Veidekke%2520industi%2520resultat.jpg)
For asfaltvirksomheten var omsetningen for året på 3,3 milliarder kroner, som er på samme nivå som i 2018. Resultatet før skatt i 2019 var 83 millioner, en sterk forbedring fra 2018-resultatet på 3 millioner kroner, takket være et omfattende forbedringsprogram etter det svake resultatet i 2018.
Men lønnsomheten er fortsatt ikke på et tilfredsstillende nivå, og forbedringsarbeidet i virksomheten videreføres i 2020, heter det i kommentarene fra Veidekke-ledelsen.
Fortsatt svakt i drift og vedlikehold
![<i>Foto: Jarle Skoglund</i>](https://images.gfx.no/290x/2528/2528912/Veidekke%2520Industri%2520omsetning.jpg)
Omsetningen innen drift og vedlikehold endte på 1,3 milliarder, en økning på 20 prosent fra 2018. Veksten er en følge av at antall pågående prosjekter i porteføljen har økt, blant annet som følge av at Statens vegvesen har forlenget kontraktstiden med ett år i tre kontrakter som etter planen skulle avsluttes i 2019.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
Resultatet innen drift og vedlikehold er fortsatt svakt, og endte i 2019 på 7 millioner kroner. Som allikevel er en god forbedring fra 2018 da virksomheten gikk med et underskudd på 35 millioner kroner. Fremgangen kommer som følge av forbedringstiltak og endring i kontraktssammensetningen.
![- Vi var noe skeptiske til tipsene fra konkurrenten til Killingmo Freseservice, fortalte seniorrådgiver Leif Holst-Larsen (tv.) i krimenheten i Statens vegvesen. Tirsdag la han fram noe av det etterforskningen har kommet fram til. T.h. aktor Sigbjørn Arneberg.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835622/20240403-TB-119.jpg)
Killingmo-saken: – 571 arbeidsdager på over 16 timer
Totalomsetningen økte med tre milliarder
For hele Veidekke-konsernet, som også omfatter virksomhetene i Sverige og Danmark, økte omsetningen fra 36 milliarder kroner i 2018, til 39 milliarder i 2019. Veksten på 9 prosent kom hovedsakelig i Entreprenør, der omsetningen økte i alle tre land. I Norge bidro høy aktivitet i Oslo og på Vestlandet til veksten, mens virksomhet som ble oppkjøpt i Göteborg i 2018, bidro til vekst i Sverige. I Danmark kan omsetningsøkningen knyttes til høy byggeaktivitet i København.
Resultat før skatt for 2019 ble 941 millioner kroner, mot 591 millioner kroner i 2018. Resultatet fra 2018 inkluderte prosjektnedskrivinger i den norske anleggsvirksomheten
på 550 millioner kroner, og resultatfremgangen fra 2018 er derfor i hovedsak knyttet til dette. Avsetninger for fremtidige prosjekttap samt avsetninger til restrukturering bidro til svak lønnsomhet i entreprenørvirkomheten.
På bakgrunn av disse resultatene har styret i Veidekke ASA har besluttet å foreslå for generalforsamlingen 6. mai 2020 å utbetale et utbytte på fem kroner per aksje for regnskapsåret 2019.
![Milliardprosjekter som Fornebubanen sponses i all hovedsak av bompenger og skattepenger, påpeker Borten Moe. Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835951/Fornebuporten%2520oppgang%2520A%2520visualisering%25202.jpg)
Avviser Borten Moes storbykritikk: – De som bruker veiene i Oslo-området betaler mest bompenger