– På kort sikt tror jeg vi vil få et løft med Benteler som eiere. Men det er klart at vi ikke vil ha noen som helst påvirkning på strategien til et tysk familieselskap, sier konserntillitsvalgt Michael Hall til Teknisk Ukeblad.
Tidligere i dag ble det kjent at Hydro har solgt bildelproduksjonen på Raufoss til det tyske selskapet Benteler Automobiltechnik GmbH som er automotive-delen av Benteler Group.
Les også: Hydro selger bildelvirksomheten
– Ville pynte på resultatet
Selv om det har vært kjent i lang tid at Hydro ønsket å kvitte seg med bildelproduksjonen, ble det et voldsomt hastverk for Svein Richard Brandtzæg og resten av hydroledelsen i sluttfasen.
Michael Hall forteller at salget verken ble behandlet i Hydro Aluminium Structures Raufoss AS eller i bedriftsforsamlingen, men gikk rett til konsernstyret som hastesak. Der ble den behandlet mandag.
– Brandtzæg hadde nok behov for å sukre det elendige kvartalsresultatet for børsen. Samtidig er vel vi omtrent de eneste som går med overskudd i Hydro for tida, sier Hall.
Les også: Hydro med giganttap
– Økonomisk landssvik
– Hydro har brukt mye energi på å selge oss på en betryggende måte. Det skal de ha, selv om vi mener at salget i seg selv er tilnærmet et økonomisk landssvik, sier Hall.
Han viser til teknologien som er utviklet i verkstedindustrien på Raufoss siden 1950-tallet er et resultat av en statlig satsing på videreforedling av aluminium med påfølgende bevilgninger til forskning og utvikling. Gjennombruddet mot bilindustrien kom på 70-tallet.
– Da vi ansatte stemte mot salget, var det fordi vi mener at vi ikke har mandat til å gi bort verdier som er i offentlig eie og som er bygd opp over flere tiår. Samtidig fikk vi med en protokolltilføyelse der vi sier at slik situasjonen er i dag, vil vi være bedre tjent med Benteler som eier. Under Hydro ville vi bare blitt faset ut, sier Hall.
Satser på lettvekt
Noe av det første Benteler har gjort, er å gå inn på eiersida i Sintef på Raufoss.
– Dette er viktig for å beholde Raufoss som utviklingssenter. Men hva eierne gjør om noen år, vet vi ingen ting om. Vi har ingen skriftlige garantier. Det blir opp til oss selv å overbevise om at fortsatt produksjon på Raufoss er den riktige strategien, påpeker Hall.
Benteler overtar ved årsskiftet og har hittil ikke vært på Raufoss for å presentere planene for bedriftens 550 ansatte.
Stålselskapet sysselsetter 24.000 personer ved 150 anlegg i 35 land og har 80 prosent av virksomheten sin innenfor bildelproduksjon. Nå ønsker tyskerne et større spekter å tilby kundene. De bygger seg opp i komposittmaterialer og kjøper altså aluminiumproduksjon i Norge.
– Benteler har vært på jakt etter dette lenge. De ser at lettvektsmaterialer tvinger seg fram i en bilindustri som er nødt til å få ned CO2-utslipp og drivstofforbruk, sier Hall.
– Passive eiere
Han er mildt sagt lite imponert over både hydroledelsen og regjeringens forvaltning av statens eierskap.
De har vært i flere møter med Nærings- og handelsdepartementet og fått beskjed om at de ikke ser det som sin oppgave å legge føringer for Hydros administrasjon.
– Dermed viderefører de rødgrønne den næringspassiviteten de beskyldte den siste bondevikregjeringen for. Det er veldig skuffende at den samme regjeringen som i valgkampinnspurten leverte et sjupunktsprogram der punkt én var næringsutvikling ikke ser verdien i hva de eier.
– Hydro fikk som oppgave å være et industripolitisk lokomotiv og har til de grader mislyktes. Reitens strategi om å synliggjøre verdier har ført til at aksjekursen steg, og at Hydro i dag er et bortimot rent råvareselskap, sier Hall.