(Bilde: Erichsen, Jarl Fr.)

– Kunne ikke tvinge Hydro

  • Industri

Sammen med Rigmor Aasrud, som ble utnevnt til fornyings- og administrasjonsminister etter valget, drev Aps Tore Hagebakken valgkamp på Raufoss i august.

Trygghet

Han gikk langt i å garantere aktivt eierskap, også i forhold til Hydro som allerede da hadde varslet salget av bildelvirksomheten.

– Vi har vært veldig opptatt av det statlige eierskapet. Det er viktig for oss å ta vare på kompetansen, å beholde den på norske hender. Det gir unektelig en følelse av ekstra trygghet for arbeidsplassene, sier Hagebakken.

– Fulgt utviklingen nøye

Begge de to Ap-politikerne har bakgrunn som ordførere i nabokommunene til Raufoss, henholdsvis Gran for Aasrud og Gjøvik for Hagebakken.

– Vi har fulgt utviklingen på Raufoss ganske nøye, men slik dette har utviklet seg har det ikke hatt en hensikt å jobbe voldsomt sterkt for at Hydro Raufoss skal forbli i en virksomhet som de ikke lenger ønsker å satse på, sier Ap-politikeren.

– I den situasjonen som har oppstått håper jeg nå på det aller beste. Ettersom tyskerne kjøper seg opp i hele verdikjeden tyder det på at de ønsker å satse på Raufoss, legger han til.

Møter med ministeren

Hagebakken har hatt flere møter med næringsministeren angående Hydro på Raufoss, og har understreket viktigheten av statlig eierskap.

Han sier han har blitt beroliget av de siste møtene, og tar det som et godt signal at tyskerne går inn i Sintef Raufoss.

– Vi synes det er veldig beklagelig og har gitt utrykk for det til partiet sentralt. Vi hadde ønsket at regjeringen kunne tatt ansvar og vist mer aktivt eierskap enn de har gjort i dette tilfellet, sier distriktssekretær Iver Erling Støen i LO Oppland.

– Litt skuffende

Sammen med Ap i Oppland har LO bedt staten vise et enda mer aktivt eierskap vedrørende Hydro Automotive Structures på Raufoss.

De to aktørene har vært urolige for det langsiktige perspektivet knyttet til utenlandske eiere og investorer og er bekymret for at både kompetanse, kapital og derigjennom arbeidsplasser, skal bli flyttet ut av Oppland og Norge.

– Jeg synes det er litt skuffende. Hvis vi ser på andre land, går de inn for å støtte opp om bilindustrien. Nettopp fordi det kommer bedre tider, så den er bedre rustet til å møte den, sier Støen.