Batteri i vannkraftverk

Batterier fra Volvos hybridbiler settes inn i svensk vannkraftverk

48 hybridbil-batterier skal gjøre vannkraftverket brukbart til frekvensregulering.

Landafors kraftverk i Gävleborg.
Landafors kraftverk i Gävleborg. (Foto: Fortum)

48 hybridbil-batterier skal gjøre vannkraftverket brukbart til frekvensregulering.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Kan et lite batteri fra en hybridbil regulere et helt vannkraftverk? Nei. Men hva hvis man kobler sammen 48 slike batterier? Det skal Alessandro Ferraris og kollegene i energiselskapet Fortum nå prøve å finne ut.

De har fått 48 pent brukte hybridbilbatterier fra Volvo som i disse dager er på vei til Landafors kraftverk i Gävleborg. Der skal de kobles sammen i ett kontainersystem på til sammen 1 MW. 

Målet er at batteriene skal hjelpe det gamle kraftverket å bli raskere i frekvensreguleringen. Mens kraftverket trenger mellom 10 og 30 sekunder, reagerer batteriet på ett sekund.

Må reagere på ett sekund

Kraftverket brukes til frekvensregulering i dag. Men Fortum forbereder seg nå på både strengere krav fra markedene, og nye markeder som FFR – Fast frequency reserves.

– Der er kravet ett sekunds reguleringstid. Det kan ikke et vannkraftverk levere, men det kan batteriet. Om en stund kan et kraftverk kanskje ikke levere slike tjenester uten denne applikasjonen, sier Ferraris til TU.

For to år siden installerte Fortum batterier i Forshuvud vannkraftverk i Dalarna. Ferraris, som også er prosjektleder for det prosjektet, er svært fornøyd med resultatene derfra. Det er likevel for tidlig å si om prosjektet vil være lønnsomt.

Mindre slitasje

– Vi ser at det er mindre bevegelse av mekaniske deler i kraftverket, men det er vanskelig å si noe om slitasje ennå. Vi antar at det vil gi mindre slitasje, men det er vanskelig å måle. På lang sikt kan vi se om kraftverk med batteri har lengre levetid, sier Ferraris. 

Han sier at Fortum ville gjøre et likt prosjekt i Landafors, men mer bærekraftig. 

– Vi ville ikke kjøpe nye batterier, men helst gjenvinne batterier fra bilindustrien. Da vi kontaktet Volvo viste det seg at de også lette etter bærekraftig etterbruk for sine batterier, så nå gjør vi dette sammen, sier Ferraris.

Kraftverk er snillere enn bil for batteriene

Han sier at batteriene i dette forsøksprosjektet ikke er på slutten av levetiden sin, men har vært snilt brukt i for eksempel utstillingsbiler.

Alessandro Ferraris, forretningsutvikler i energiselskapet Fortum. Foto: Fortum

– I en bil er batteriet ubrukelig når det går under 80 prosent av sin opprinnelige kapasitet. Men her tror vi at batteriene kan få lengre levetid. Vi trenger ikke like mye effekt som en bil, for vi har et helt kraftverk som slår inn etter kort tid, og batteriet kan gå tilbake og hvile.

Ferraris sier at de vet at batterikontaineren fungerer, og at det som gjenstår er å koble batteriene på kraftverket. Systemet skal være i gang innen sommeren, og Ferraris håper å kunne ta sommerferie med noen resultater i lommen. 

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå