KRAFT

Bare 4 av 10 tror på at strømleverandørene vil hjelpe dem med å bruke mindre strøm

Men tilliten til bruken av persondata er høy.

De spurte i en undersøkelse fra Accenture er usikre på om strømselskapene faktisk vil hjelpe dem å bruke mindre strøm, men de har høy tillit till at strømselskapene vil behandle persondata på en god måte.
De spurte i en undersøkelse fra Accenture er usikre på om strømselskapene faktisk vil hjelpe dem å bruke mindre strøm, men de har høy tillit till at strømselskapene vil behandle persondata på en god måte.
Øyvind LieØyvind LieJournalist
27. aug. 2015 - 15:09

I en undersøkelse Accenture har gjennomført, svarer kun 40 prosent av de spurte i Norge at de tror strømselskapene vil informere om tiltak man kan gjennomføre for redusere strømforbruket.

Hele 49 prosent svarer at de verken stoler på eller ikke stoler på, mens 11 prosent sier rett ut at de ikke stoler på det.

Flere i Norge enn i andre land

Tilliten har imidlertid økt siden i fjor, da kun 31 prosent trodde strømselskapene ville informere dem.

Nordmenn ser ut til å ha mer tiltro til strømselskapenes vilje til å informere om sparing enn det man har i andre land.

I den globale undersøkelsen, der mer enn 11 000 strømkunder i 21 land er spurt, svarer nemlig kun 36 prosent at de har tiltro til at strømselskapene informerer dem om sparing, mens hele 17 prosent svarer at de ikke tror det vil skje.

Les også: Hvis alle skiftet til denne lyspæren, kunne verden stengt 100 store atomkraftverk

Fordeler belastningen i nettet

Informasjonssjef Aslak Øverås i bransjeorganisasjonen Energi Norge svarer slik på hvorfor kundene skal tro at strømselskapene, som lever av å selge strøm, skal gi god informasjon om hvordan de kan redusere strømforbruket.

– Mange strømselskaper har informasjon om sparetiltak på nettsidene sine, noen tilbyr til og med kundene personlig rådgivning om smartere strømbruk. Når stadig flere skaffer seg induksjonstopper på kjøkkenet, hurtiglading til elbilen og annet effektkrevende utstyr, blir utfordringen å fordele belastningen i kraftnettet over flere timer. Derfor er det naturlig at flere selskaper kommer til å gi råd om dette fremover, sier Øverås til Teknisk Ukeblad.

Les også: Lagret strøm i Nissan Leaf-batterier og halverte strømregningen

Persondata

Accentures undersøkelse viser også at norske kunder har høy tillit til strømleverandørene sammenlignet med kunder i andre land når det gjelder persondata.

Hele 77 prosent av de norske respondentene stoler på at strømleverandøren tar vare på deres persondata og informasjon om energiforbruket deres. Av disse var 30 prosent svært høy tillit, mens 47 prosent hadde noe tillit.

– Dette er interessant i sammenheng med elhub og sommerens debatt om å samle mye informasjon i store databaser. Kraftbransjen i Norge er en moden og etablert bransje som kundene ser ut til å ha tiltro til, sier leder for Accentures tjenester innenfor kraft i Norge, Annika Hoffner, til Teknisk Ukeblad.

I den globale undersøkelsen var det kun 65 prosent som hadde tillit til dette. 14 prosent av disse hadde svært høy tillit til dette, mens 51 prosent hadde noe tillit.

I Sverige ser tilliten til strømleverandøren ut til å være lavere. Der oppgir kun 57 prosent av de spurte hadde noe eller svært høy tillit til at strømleverandøren tar vare på deres persondata.

Saker i kø: Saker i kø: Krangler om varmepumper over hele landet

Fornøyd

Øverås er fornøyd med resultatet.

– Også andre omdømmemålinger viser at kundene har sterk og økende tillit til kraftnæringen generelt, og til strømleverandørene spesielt. Dette er en utvikling som har gått over flere år og som selvsagt gleder oss. Sikker håndtering av persondata blir spesielt viktig når alle landets husholdninger skal få automatiske strømmålere de kommende årene. Det er noe både vi og myndighetene prioriterer høyt, sier han.

Tilliten til å la andre aktører bruke dataene, er også relativt stor. 48 prosent av de norske respondentene synes det er greit at strømleverandøren deler dataforbruket deres med tredjepartsselskaper, men da med tillatelse fra forbrukeren.

46 prosent av de spurte har ingen problemer med at strømleverandøren bruker deres mobilapp og GPS-data om hvor kunden befinner seg for å varsle om strømbrudd.

Kun 14 prosent ville imidlertid tillate det samme hvis informasjonen skulle brukes til markedstiltak rettet mot dem.                 

Les også: Spår store datasentre en lysende framtid i Norge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.