DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Bærum kommune vil ha noen til å vedlikeholde veiene i inntil 4,5 år 

Rammeavtalen har en anslått verdi på 50 millioner kroner.

Kontrakten på veivedlikeholdet i Bærum er verdt rundt 50 millioner kroner for den som får jobben.
Kontrakten på veivedlikeholdet i Bærum er verdt rundt 50 millioner kroner for den som får jobben. Foto: Per Løchen/NTB Scanpix
13. des. 2019 - 14:43

Bærum kommune har lyst ut en konkurranse om en rammeavtale for vedlikehold langs kommunens veier. Kontrakten inkluderer enkelte mindre nybyggingstiltak.

Noen av arbeidene som entreprenøren må regne på:

  • Bruvedlikehold (for bruer, kaier og andre bærende konstruksjoner) i ganske stort omfang.
  • Drenering: Grøfting, skifting av sluk, sandfang, hjelpesluk og tilhørende ledninger, samt bytte sluktopper. Reparasjon, ombygging og legging av nye stikkrenner og bekkeinntak. Også her ganske stort omfang.
  • Underganger: Drenering, avrenninger, nye sluk, overmaling av tagging. Dessuten vedlikehold av underganger og tunneler, samt nybygging av kulvert under vei.
  • Ulike vedlikeholdstiltak: Steinlegging (kantstein/brustein/belegningsstein) og grøfting og graving langs vei og plasser. Vedlikehold av betongheller og annen belegning.
  • Fjellsikring/skråningssikring: Inkludert rensing av fjellskjæringer og skråninger, samt geologtjenester. Bygging og reparasjon av støttemurer.
  • Elektrikerarbeider: Lys i og på underganger, bruer, leskur og el-bommer. Lite omfang og lettere. Kun svakstrøm.
  • Veibommer: Oppsetting og vedlikehold av veibommer. Lite omfang, og hovedsakelig manuelle bommer. Utstyret leveres i hovedsak gjennom oppdragsgivers bomutstyrsavtale.
  • Opprydding etter flomskader.
  • Vakuumgraving i sandfang og langs vei.
  • Leskur-arbeider: Montering av nye leskur for buss, herunder reparasjon ved påkjørsler. Rivning av gamle leskur, inkludert deleleveranser.
  • Vedlikehold av veirekkverk.
  • Miljøkonsulentoppgaver for prøvetaking og analyse av forurensede masser fra grunnen, i sluk, i feiemasser og i forbindelse med avrenning fra snødeponi.
  • Styrt boring: Rørpress 32-160 mm diameter. Typiske lengder er 8-12 meter per sted, gjennom veier.

Kontrakten har i utgangspunktet en varighet til 18 måneder. Men det finnes opsjoner på inntil tre år, slik den totalt kan bli på 4,5 år.

Frist for å gi tilbud er 27. januar 2020.

I dag presenterer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ny Nasjonal transportplan (NTP) for 2025–2036.
Les også

Vil kreve 100 milliarder i bompenger

 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.