Samferdsel

Undersøker sporvekselen etter ulykken

Innsatsleder Anders Rønning i politiet forteller om undersøkelsene etter trikkekrasjen i Oslo sentrum.

Mathias KlingenbergMathias Klingenberg– Journalist
Arash NejadArash Nejad– Fotojournalist
29. okt. 2024 - 12:28

Klokken 11.05 tirsdag formiddag krasjet en trikk inn i en Eplehuset-butikk i Oslo sentrum.

Jan Rustad uttalte til Nettavisen tidligere i dag at avsporingen skjedde i en sporveksel i krysset Nygata/ Storgata. TUs utsendte på ulykkesstedet kunne se at politiets trafikkulykkespatrulje undersøkte sporvekselen i Storgata etter hendelsen. 

Politiet: – Nærliggende å sjekke sporene

Politiets trafikkulykkespatrulje undersøkte trikkeskinnene etter trikkeulykken i Storgata i Oslo sentrum 29. oktober 2024. Foto:  Arash A. Nejad
Politiets trafikkulykkespatrulje undersøkte trikkeskinnene etter trikkeulykken i Storgata i Oslo sentrum 29. oktober 2024. Foto:  Arash A. Nejad

– Dere har undersøkt trikkesporene, hva kan dere si om dem?

– Det er nærliggende å sjekke sporene, siden det er en avsporing, og se om det er noen skade på dem. Men jeg ønsker ikke å spekulere, vi må gjøre våre undersøkelser og samle inn alle trådene før vi kan ha en uttalelse om hva som er grunnen, sier Anders Rønning, Innsatsleder i Politiet.

­– Hva har dere sett i sporene?

– Jeg ønsker ikke å kommentere det nå, sier han.

Det finnes omtrent 250 sporveksler i trikkenettet i Oslo, opplyser Sporveien på sine hjemmesider. Disse må rengjøres og smøres hver dag, skriver Sporveien. Sporvekselen styres av vognføreren ved å trykke på en knapp på instrumentpanelet. Dette sender signal til drivmaskinen under bakken, og beveger sporvekselen.

Bærebjelker berørt

Store deler av første vogn har kjørt inn i butikken og kollidert med en eller flere av bærebjelkene i bygget. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Tietoevry
Syv tiltak for trygg KI‑innovasjon

– Hvordan er byggets konstruksjon påvirket av ulykken?

– Det er noen bærebjelker som er berørt av trikken, men det fremstår som ikke det er hovedbærebjelkene som gir akutt fare for at det skal rase sammen. Vi gjør det for å være føre var, og sikre at hvis noe skulle skje, har vi i alle fall evakuert menneskene ut derfra. Så setter vi på måleutstyr, som varsler om det skulle bli bevegelse i bygget etterhvert. Også setter vi på sikringstiltak for å påse at det ikke raser sammen, forteller Rønning.

Innsatsleder Anders Rønning i Politiet forteller om det videre arbeidet på stedet (se video i toppen av saken).

Fire togsett av type 92 (bildet) skulle doneres til Ukraina, men ukrainerne avviste donasjonen. Norske tog mener at disse bør vurderes satt inn på Nordlandsbanen for å få bukt med togmangelen på strekningen.
Les også:

Strid om «Ukraina-tog» på problemstrekning

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.