![– Medier har skrevet at 135 tunneler ikke er godkjent, men alle tunneler der det går trafikk, er godkjent for bruk, forklarer sjefingeniør Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen. <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2464/2464673/Oddvar%2520Kaarmo.jpg)
– Det som er riktig at Statens vegvesen har ytterligere 135 tunneler på riksveinettet som skal utbedres, sier Kaarmo i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Statens vegvesen har utbedret 80 tunneler på riksveinettet siden programmet om tunnelutbedring kom i gang for om lag seks år siden. Kostnadene har kommet opp i nær 15 milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen.
Tunneloppgraderingene er den mest omfattende opprustningen av veinettet som noen gang er utført.
![Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838282/E6%2520T%25C3%25B8rrfjordelva%2520bru%25202.jpg)
Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder
– En formidabel jobb
– Jeg vil understreke at det er gjort en formidabel jobb med å forbedre tilstanden og øke sikkerheten i norske veitunneler, sier Oddvar Kaarmo.
Det som er riktig, er at Statens vegvesen har ytterligere 135 tunneler på riksveinettet som skal utbedres.
På grunn av omfanget prioriteres TEN-T-nettet, som er en europeisk definisjon av de viktigste transportrutene. Det er tunnelene på TEN-T-nettet som omfattes av kravene i tunnelsikkerhetsforskriften.
Statens vegvesen prioriterer også tunneler på det øvrige riksveinettet som er i dårlig forfatning.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
I enkelte deler av landet tar tunnelutbedringene lengre tid enn forutsatt. Årsakene er økt omfang på arbeidet og de store kostnader. Hensynet til trafikkavvikling spiller også inn. Arbeid i tunnelene medfører hel eller delvis stengning og omkjøring på dårligere veier.
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843228/PA110243.jpg)
En av Norges mest brannfarlige tunneler blir sikrere