ENERGI

Avinor vil ha biogasskraftanlegg på flyplassen i Longyearbyen

Avinor vil bygge et gasskraftanlegg basert på biogass for å dekke energiforsyningen til lufthavnen på Svalbard. Planen er å sette i gang arbeidet denne høsten.

Svalbard lufthavn i Longyearbyen skal få biogassanlegg for å kutte ned på utslippene. Avinor starter anleggsarbeidene denne høsten.
Svalbard lufthavn i Longyearbyen skal få biogassanlegg for å kutte ned på utslippene. Avinor starter anleggsarbeidene denne høsten. Foto: Lise Åserud/NTB
27. sep. 2022 - 12:41

Utslippene fra driften ved Svalbard lufthavn utgjør 16 prosent av de samlede utslippene fra Avinors egen drift. Det er de høyeste fra en enkelt lufthavn i Avinors nettverk. Anlegget etableres for å nå målet om fossilfri egendrift i 2030.

– Det vil være det første av sitt slag på Svalbard og sannsynligvis det eneste av denne typen anlegg lokalisert i sammenlignbare områder globalt, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor i en pressemelding.

De høye utslippene på Svalbard lufthavn skyldes i hovedsak at energiforsyningen kommer fra Longyearbyen energiverk, som er basert på kull. Energiverket skal fases ut neste år og erstattes av en midlertidig, dieselbasert løsning.

Mikroturbiner

Biogasskraftanlegget vil bestå av to-tre mikrogassturbiner. Avinor legger opp til at det skal benyttes nedkjølt, flytende biogass (LBG), levert i containere. Avinor har ikke opplyst hvor de skal hente LBG fra. Gass må kjøles til -163 grader for å være flytende.

Kommunikasjonssjef Margareth Aske i Avinor skriver i en epost til TU at biogassen vil bli produsert og transportert fra fastlandet.
– Vi er i dialog med aktuelle leverandører av biogass, opplyser Aske.


Avinor er tidlig i prosjekt og har derfor ikke har valgt leverandører.

Gassturbinene vil produsere strøm nok til å dekke flyplassens behov. Varme vil gå inn i det eksisterende fjernvarmeanlegget og brukes til oppvarming av flyplassen. Overskudd av strøm og varme går inn i Longyearbyens øvrige nett.

– Et fullskala energianlegg på Svalbard lufthavn vil primært dimensjoneres for å dekke hele Svalbard lufthavn sitt behov for termisk og elektrisk energi, skriver Aske.

Hun opplyser at Avinor ikke har ambisjoner om å være en energiprodusent på Svalbard på permanent basis.
– Vi ønsker å avslutte produksjonen fra biogassanlegget så fort energiforsyningen i Longyearbyen er fornybar, skriver Aske.

Støttes

Planene om biogasskraftanlegg får støtte lokalt.

– Longyearbyen lokalstyre er positive til Avinors planer og ønsker å bidra til å utarbeide et regelverk som skal regulere denne typen avtaler, sier Anne Vera Skrivarhaug, sektorsjef samfunnsutvikling i Longyearbyen lokalstyre.

Fra før har Svalbard lufthavn anlegg for sol- og vindkraft.

Oslo lufthavn er kåret til Europas beste flyplass i kategorien 25–40 millioner passasjerer årlig.
Les også

Fersk kåring: Oslo lufthavn er best i Europa

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.