BYGG

Avinor ofrer Trondheim

Per Erlien Dalløkken, Trond GramPer Erlien Dalløkken, Trond Gram
22. sep. 2008 - 11:45

STJØRDAL: «Velkommen til Trondheim Lufthavn Værnes. Vennligst bli sittende og ikke slå på mobiltelefonen før skiltet med fest setebeltene er slokket.»

Flyturen til landets fjerde største flyplass, Værnes, går smertefritt, og bagasjen kommer når den skal, men det er ikke alltid slik. I mai hadde Værnes 78 stopp i bagasjeanlegget. Det er i snitt mer enn to hver dag. Med misfornøyde passasjerer som resultat. Flyplassen er sprengt. De neste årene skal Avinor foreta tidenes investeringsløft, men Trondheim Lufthavn Værnes får ikke sitt.

– Det hoper seg opp med bagasje i perioder, noe som gir ekstraarbeid for oss og går ut over passasjerene, sier Tor-Jakob Reitan, stasjonssjef for SAS Ground Services (SGS), som håndterer bakketjenester for SAS og Widerøe samt en rekke charterselskap.

Les også: Tidenes flyplassløft

Værnes-utbygging i skuffen

Rundt 75 prosent av passasjerene på Værnes håndteres av SGS, og Reitans 190 ansatte kjenner plassmangel og manglende investeringer i infrastruktur på kroppen. Bagasjeanlegget har 23 såkalte binger, hvor kofferter ender opp etter at de har tatt turen på samlebåndet ut fra skrankene. Behovet er minst 40.

Bagasjeanlegget på flyplassen er nesten halvparten så stort som det burde ha vært, og det er altfor få oppstillingsplasser for fly. Det er 15 oppstillingsplasser, behovet er 19 slik trafikken er i dag. Utvidelse av rullebane og taksebaner, helikopterplass, sikkerhetsarealer og avisingsområder for fly er andre investeringer som trengs for å ruste opp flyplassen.

Men halvannet år etter at Avinor vedtok en langsiktig utviklingsplan for Værnes, legges den i skuffen. Gardermoen, Flesland og Sola kommer først i køen. Investeringer som er bedriftsøkonomisk meget lønnsomme blir gjennomført, andre utsettes.



– Det blir feil

– Investeringer som fremmer salg, som går på for eksempel taxfree og parkering, betraktes som lønnsomme investeringer, noe alle er enige i. Men investeringer som fremmer en kostnadseffektiv avvikling av selve flyreisen virker å bli vurdert som ulønnsom av Avinor. Når vi i tillegg ser økninger og ikke reduksjoner i avgifter til staten, mener jeg det blir feil, sier Reitan.

For selv om det ikke blir gjort store investeringer på trønderflyplassen de neste årene, foregår det allerede bygging der. Et nytt hotell er under oppføring, vegg i vegg med flyplassen. Noe som i sin tur kan legge hindringer for utbygging av terminalen på lengre sikt.

– Vi har svært god kvalitet og punktlighet på Værnes, men det er på tross av bagasjeanlegg og manglende flyoppstillingsplasser, ikke på grunn av det. Jeg vil gjøre mitt for at servicegraden ikke blir redusert, men vi har hatt en økende andel av kofferter som er ødelagt eller forsinket, sier Reitan og presiserer at samarbeidet med Avinor på Værnes er meget bra.



Næringslivet presser på

Beslutningen om å nedprioritere investeringer på Værnes har skapt frustrasjon blant brukerne av flyplassen. Næringslivet i regionen har satt himmel og jord i bevegelse for å påvirke politikerne og Avinor. 2. oktober reiser flere representanter til Oslo for å møte ledelsen i Avinor og politisk ledelse i Samferdselsdepartementet.

– Dette er den desidert viktigste saken for oss nå, sier regiondirektør for NHO Trøndelag, Merethe Storødegård, til Teknisk Ukeblad.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

De frykter at nye flyruter til Værnes kan bli lagt på is og at viktige bedrifter nedprioriterer Trøndelag når investeringer skal planlegges.

– Hvorfor ligge her når de ikke kan komme seg effektivt sørover? I tillegg er vi et reisemål. Det satses på reiseliv. Folk skal ikke bare ut herfra, de skal inn også. I sum betyr dette at vi taper i kampen om å være effektive på transport og logistikk, sier regiondirektøren.



– Tøffe runder internt

Næringslivet i regionen krever at utbyttekravet til Avinor revurderes og at særnorske sikkerhetskrav, som gir ekstrakostnader på kortbanenettet, finansieres med statlige kroner, ikke kryssubsidiering.

Administrerende direktør i Avinor, Sverre Quale, forstår de kraftige reaksjonene som har kommet fra næringslivet i Midt-Norge.

– Vi har hatt veldig tøffe runder internt for å komme fram til hva som skal utenfor og innenfor prioritering. Vi har store byer som konkurrerer med hverandre, ikke bare om luftfart. Når Stavanger, Bergen og Oslo prioriteres foran Trondheim, er det etter helhetlige vurderinger, sier Avinor-sjefen.



Sola har fått prioritet

For Quale og Avinor dreier de største investeringene seg om sikkerhets- og myndighetskrav. Deretter kommer kapasitetsfremmende investeringer. Det er flyoppstillingsplasser, utganger, taksebaner, sikkerhetskontroll og terminaler. Avinor har prioritert der det er mest sprengt og etterslepet er størst.

– Sola har fått prioritet for å ferdigstille allerede igangsatte prosjekter. Flesland er desidert mest sprengt i dag. Passasjertallet har på kort tid gått fra knappe tre millioner til nærmere fem millioner i året, og vi må si nei til nye ruter hele tiden. Oslo Lufthavn Gardermoen og terminal to må prioriteres fordi dette er selve navet i det norske luftfartssystemet. Svikter det her, rammes hele landet, sier Quale.

Det betyr at Værnes har havnet utenfor, men ifølge Avinor-sjefen ligger flyplassen øverst på listen. I den grad selskapet får bedre økonomiske rammer, vil disse gå til Værnes.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.