Konsernsjef Sverre Quale (t.v) og styreleder Inge K. Hansen må finne seg i å lede det selskapet som folk flest i Norge har dårligst inntrykk av - Avinor. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Styreleder Inge K. Hansen (t.h) og konsernsjef Sverre Quale i Avinor ber regjeringen ligge unna pengekassa til selskapet de kommende fem årene. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Tidenes flyplassløft

Disse kniver om Gardermoen-kontrakten

Dette er de fem prekvalifiserte teamene i prosjekteringskonkurransen for Oslo lufthavn Gardermoen Terminal 2:

  • Niels Torp AS, Ove Arup & Partners, Chapman Taylor, INBY, AS Bygganalyse, Vedal prosjekt
  • Narud-Stokke-Wiig, COWI, Norconsult, Aas-Jacobsen
  • Rogers, Stirk, Harbour & Partners, Diva Arkitekter, Ove Arup & Partners, Gullik Gulliksen
  • Rambøll Norge, mNOR Arkitekter, Grindaker, Erichsen & Horgen
  • Schmidt Hammer Lassen, YRM Arch, Moe & Brøndsgaard, Ove Arup & Partners, Holte Consulting, Olav Chr. Jenssen

Fakta om Avinors investeringer

  • Terminal 2 på Gardermoen, inkludert ny sentralbygning, ombygging av den eksisterende, nytt anlegg for bagasjehåndtering, ny pir og nye flyoppstillingsplasser. Byggingen skal stå ferdig sommeren 2012. T2-prosjektet er beregnet å koste 5-6 milliarder kroner.
  • Oppgradering og til dels ombygging av lufthavnene for å tilfredsstille skjerpede krav i ny forskrift for utforming av store flyplasser som trådte i kraft for to år siden – til mellom 7 og 10 milliarder kroner. Dette handler blant annet om økte sikkerhetssoner rundt rullebanene, der særnorske krav påfører Avinor 750 millioner kroner i ekstrakostnader. I tillegg pågår det en debatt om hvem som skal ta regningen for alle veiene i tilknytning lufthavnene som må bygges om.
  • Dagens hovedflyplass er dimensjonert for 17 millioner passasjerer årlig, et tall som ble passert allerede i 2006. I år ligger det an til at rundt 21 millioner passasjerer flyr til og fra Gardermoen. Etter første byggetrinn blir nye OSL dimensjonert for 28 millioner passasjerer.

Avinor skal investere i infrastruktur som aldri før.

De neste fem årene planlegger selskapet å bruke et sted mellom 13 og 18 milliarder kroner på sine 46 lufthavner.

Ny terminal på Gardermoen, fullføring av oppgradering på Sola og Flesland. Nye, kostbare sikkerhetskrav er noe av det som skal gjøres.

Kan bli mer

– Kostnadene til disse utbedringene kan bli større, avhengig av hva som regnes med, forteller eiendoms- og utbyggingssjef Rune Roger Johansen i Avinor.

I tillegg kommer blant annet følgende investeringer: Utbyggingsprogrammet Norap, som med 10 nye radarer innen utgangen av 2012 gir full radardekning i Fastlands-Norge og bedret dekning offshore, til rundt 500 millioner kroner.

Opprusting og nybygg på flere lufthavner, blant annet Flesland. Der planlegges ny utenlandsterminal, driftsbygning og nye flyoppstillingsplasser.

Krever bedre rammer

De siste årene har Avinor investert om lag 1,6 milliarder kroner årlig.

Den neste femårsperioden dobles dette til rundt tre milliarder i året. Styreleder Inge K. Hansen beskriver det som et voldsomt investeringsbehov.

Utbytte

Han og konsernsjef Sverre Quale har derfor bedt eieren, Samferdselsdepartementet, om å ligge unna utbytte etter at de allerede vedtatte 397 millioner kronene av årets overskudd på 845 millioner kroner er utbetalt.

De mener det er urimelig å bli tappet for penger samtidig som de må utføre myndighetspålagte investeringer.

I tillegg krever Avinor at staten holder sitt løfte om å ta regningen for de ulønnsomme lufthavnene. I dag er det Gardermoen, Flesland, Sola og Værnes som subsidierer de 42 resterende flyplassene med over en milliard kroner i året.

Hittil har departementet kun svart med å justere vedtektene for Avinor, slik at de kan låne mer enn dagens maksimalgrense på 10,5 milliarder kroner.





Forslag til vurdering

Det desidert største Avinor-prosjektet de kommende fire årene er byggingen av ny terminal på Oslo Lufthavn Gardermoen.

OSLs totalareal på 150 000 kvadratmeter skal økes med 60 000-70 000 nye kvadratmeter fordelt på et nytt sentralbygg og en ny pir. Sentralbygget skal plasseres rett vest for dagens terminalbygning som også må bygges om. Den nye piren blir plassert rett nord for dagens sentralbygning.

Byggestart 2009

– Vi er inne i en veldig spennende fase nå. I disse dager mottar vi forslagene fra de fem teamene som var prekvalifisert i prosjekteringskonkurransen. Vinneren skal plukkes ut i starten av desember. Prosjektering av terminalen blir samkjørt med bagasjehåndteringskontrakten og det blir byggestart i juni neste år, forteller prosjektdirektør Kjell-Arne Sakshaug.

Konkurransen er lukket fram til vinneren blir offentliggjort.