Bruer

Atna bru er fra 1975, og nå må den få nye kantdragere

Entreprenøren har omtrent halvannet år på seg på å få gjort jobben, inkludert fire måneders opphold neste vinter.

Atna bru er 254 meter lang og krysser Glomma.
Atna bru er 254 meter lang og krysser Glomma. Foto: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
6. jan. 2023 - 13:31

Atna bru går over Glomma rett nord for tettstedet Atna i Stor-Elvdal kommune. Brua ble bygd i 1975, og er en en 254 meter lang bjelkebru i stål med betongdekke av elementer med påstøp.

Det nye oppdraget handler om å fjerne eksisterende kantdragere i betong og bygge rundt 540 meter med nye kantdragere med rekkverk på bru og tilhørende vei.

Eksisterende fuger skal skiftes ut. All belegning på brua skal fjernes og det skal legges ny membran, bindlag og slitelag. Platebærere i stål skal forsterkes ved pilarene i akse 3 og 4.

Brua skal være åpen for trafikk i byggeperioden, med minimum kjørefeltbredde på 3,5 meter.

Noen aktuelle mengder i oppdraget:

  • 850 m2 forskaling
  • 37 tonn armering
  • 175 m3 betong
  • 2100 m2 brubelegning

Arbeidet kan starte etter 10. april i år, og frist for ferdigstillelse er 15. september 2024.

Følgende delfrister gjelder:

270 meter med kantdrager på bruplate og landkar, samt komplett brurekkverk skal være ferdig innen utgangen av november i år. En side av brua skal ferdigstilles før
arbeidene flyttes over til andre siden.

Og brua skal være helt åpen neste vinter. Da skal det ikke være noe arbeid på brua mellom datoene 30. november i år og 2. april. Trafikken skal gå på to kjørefelt med asfaltert veibane, uten noen form for innsnevring.

Byggherre Vegvesenet arranger tilbudskonferanse ved Atna bru 25. januar hvis det er interesserte som melder seg på.

Tilbudsfrist er 7. februar.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.