Anslått verdi: Om lag tre milliarder kroner, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Totalt seks nye driftskontrakter med forventet samlet kontraktssum på rundt tre milliarder kroner er altså lagt ut i markedet.
For første gang har Statens vegvesen invitert til en konkurranse med forhandlinger, der kvalitet og klima er en del av konkurransen. Dette gjelder kontrakten for riksveiene i Vestfold og deler av Telemark, som ble lyst ut allerede i høst. I tillegg til å konkurrere på pris, er entreprenørene bedt om å komme med gode løsninger for klimakutt, kvalitet på vinterdrift, organisering og håndtering av avvik, heter det i meldingen.
Statens vegvesen har de siste månedene vært i forhandlinger med flere entreprenører, og i løpet av kort tid skal det bli klart hvem som vinner konkurransen om å drifte riksveiene i Vestfold og Telemark de neste fem årene.
Skjerpede klimakrav
På de andre nye kontraktene er det prisen som avgjør hvem som vinner konkurransen.
Sammenlignet med tidligere kontrakter er kravene til miljø og reduserte klimautslipp skjerpet. Entreprenørene må derfor ta i bruk kjøretøy og maskiner med lavere utslipp, og det skal rapporteres på drivstoff og energiforbruk.
De nye kontraktene gjelder fram til 2028. I tillegg er det gjensidig opsjon for forlengelse med inntil tre år.
De nye kontraktene:
- Vestfold og Telemark-kontrakten er i sluttforhandlinger.
- Ofoten-kontrakten har tilbudsfrist 27. februar.
- Kontrakten for Tromsø-området og midtre Troms har tilbudsfrist 3. mars.
- Nordfjord-kontrakten har frist 7. mars.
- Kontrakten for Øst-Finnmark har frist 30. mars.
- Kontrakten for Sunnmøre og Indre Romsdal har tilbudsfrist 11. april.
Fullfører regionreformen
Når de nye kontraktene trer i kraft fra 1. september er også regionreformen gjennomført for størstedelen av veinettet. Tidligere hadde Statens vegvesen ansvaret for den daglige driften av både riksveier og fylkesveier, men etter at regionreformen trådte i kraft i 2020 har fylkeskommunene driftet fylkesveiene.
Omleggingen har imidlertid skjedd gradvis, ettersom kontrakter for veidrift inngås for flere år av gangen. Fra i år størstedelen av de siste store felleskontraktene erstattet med rene riksveikontrakter. Bare noen overgangsordninger gjenstår. Statens vegvesen inngår også avtale med fylkeskommuner om drift av korte enkeltstrekninger der det er hensiktsmessig.
Det er totalt 10.600 kilometer riksvei i Norge.
I 2022 ble det inngått sju nye driftskontrakter for riksveiene, med en samlet kontraktssum på 4,2 milliarder kroner. For første gang var gode arbeidsvilkår en del av konkurransen.
Fem lange E18-bruer må rives i løpet av få år