Det er mindre CO2-utslipp fra dieselbiler - men mer NO2-utslipp. (Bilde: Scanpix)

Årets NO2-kvote allerede oppbrukt

– I en akuttsituasjon som dette er det viktig å innføre strakstiltak. Men like viktig er langsiktige tiltak som reduserer både luftforurensningen og utslipp av klimagasser, sier direktør for NILU Kari Nygaard til forskning.no.

Skyhøyt over grensen

På morgenen torsdag 14.01 kl. 11 var grenseverdiene for NO 2 (nitrogendioksid) i Bergen overskredet i 97 timer.

Tillatte overskridelser etter nye EU-regler er 18 timer per år.

Flere ganger har målingene ligget skyhøyt over anbefalt grense. For Oslo var tallet torsdag morgen 34 timer, skriver forskning.no.

Høy partikkelkonsentrasjon

Partikkelforurensningen har også vært høy. I Bergen ble anbefalte grenser for partikkelkonsentrasjoner (PM10) overskredet i sju av de 12 første dagene i 2010.

I Oslo var overskridelsene på sju dager i Bygdøy allé, og fire dager på målestasjonen for Hjortnes.

Antall tillatte overskridelser er ifølge SFTs nasjonale mål sju dager per år. EUs grenseverdier tillater 35 dager per år.

22

CO vs. NO

NILU mener NO2-utslippene vil øke de neste årene uten tiltak for å redusere. Samtidig kan tiltak for å redusere CO 2 bidra til økte NO 2-utslipp.

Seniorforsker Dag Tønnesen forklarer økningen med den sterke veksten i bruk av dieselbiler – som reduserer CO 2-utslipp men øker NO 2-mengden. Heller ikke partikkelfiltrene på bilene hjelper: Selv om de reduserer partikkelutslippene, øker også disse utslippene av NO 2.

Mindre biltrafikk, bedre kollektivtilbud, redusert fartsgrense og utfasing av gamle, forurensende vedovner er imidlertid tiltak som virker også på NO 2, ifølge forskning.no.