Det er en nedgang på vel 27 prosent.
Nå ble mengdene riktignok kuttet med om lag 10 prosent på inngåtte dekkeleggingskontrakter i løpet av 2022, og det innebar at om lag 90 kilometer med planlagt dekkelegging ikke ble noe av i det året.

Russisk skyggeflåte en tikkende bombe: – Låter som jæklig mange


Og for 2023 blir det enda mindre
– Nedgangen innebærer selvsagt at det vil bli færre kilometer som blir asfaltert i år, sier Even Sund i Vegvesenet.
– Vi forventer også at prisene vil bli høyere i årets kontrakter, kanskje så mye som 15 til 20 prosent i forhold til tilbudstidspunktet i fjor. Men det vet vi ikke før vi får inn tilbud på kontraktene, sier han.
– Det blir et økende etterslep på dekkevedlikeholdet med årets budsjett. Ved inngangen til 2022 var det 92,4 prosent av veidekkene på riksveinettet som tilfredsstilte kravene til spor og jevnhet i vedlikeholdsstandarden. Oppdatert status etter 2022-sesongen foreligger ikke ennå, men vi forventer at denne andelen vil synke noe etter 2023-sesongen med det budsjettet vi har, forteller han.
Øst får mest
De 800 millionene for 2023 fordeler seg slik:
| Region | Mill. kroner |
| Region Øst | 312 |
| Region Sør | 108 |
| Region Vest | 146 |
| Region Midt | 94 |
| Region Nord | 139 |
Even Sund understreker at avdelingsdirektørene for hvert område kan prioritere innenfor sin samlede tildelte ramme av vedlikeholdsmidler. Dermed kan det bli endringer i de endelige prioriteringene som gjøres i hvert område.

Bane Nor: Stanser arbeidene på to krysningsspor







