TUNNELER

Arena for forskning og utvikling: Via åpner Tunnelsenter ved Sandnes

Dette blir Norges første fullskala tunnellaboratorium i sitt slag fylt med teknologi for framtidens tunneler.

Tunnelsenteret på Jæren.
Tunnelsenteret på Jæren. Foto: Via
12. nov. 2021 - 07:41

Tunnelsenteret i Ganddal er ferdig og det ønsker Rogaland Brann og Redning og Via å markere tirsdag 16. november. Det blir tale av fylkesordfører Marianne Chesak og brann- og redningssjef Nils-Erik Haagenrud.

I en fjellhall utenfor Sandnes finner du Demotunnelen, som en del av Tunnelsenteret, og skal bli bransjens egen arena for forskning, utvikling, demonstrasjon og læring. Dette blir Norges første fullskala tunnellaboratorium i sitt slag fylt med teknologi for framtidens tunneler, skriver Via i en melding.

– Det er utrolig stort for oss å kunne åpne Tunnelsenteret sammen med Rogaland brann og redning. Dette gir en arena for å teste innovative systemer og utvikle teknologi som øker sikkerheten i våre tunneler, sier daglig leder i Via, Helen Roth.

– Vi har gjort en rekke grep for å utvikle det til å bli et innovativt tunnelsenter for opplæring i tunnelsikkerhet, demonstrasjon og testing av tunnelteknologi, sier hun.

Algene spiser CO2 fra røykgass, uten å ta opp i seg tungmetaller eller skadelige stoffer fra røykgassen. Det må enorme algetanker til for å rense de årlige 300.000 tonn CO2-utslippene. Foreløpig er det kun småskalaforsøk ved Finnfjord smelteverk.
Les også

Nytt laksefôr kan løse to problemer

Bransjens eget innovasjonssenter

Klimaet i anlegget gir optimale forhold for utprøving i et autentisk tunnelmiljø, og den tekniske grunnutrustningen er det nyeste innen tunnelteknologi.

Via installerer en «mini-vegtrafikksentral» som gir unike muligheter til å teste ut signal- og varsling innen styring, regulering og overvåking (SRO) i en fullrigget tunnel uten ordinær trafikk.

Her er det mulighet for å demonstrere eget utstyr, teste og utvikle nye produkter og løsninger.

Økt bruk av sprøytebetong under driving av tunnel er et av tiltakene Vegvesenet mener vil gjøre det rimeligere å bygge tunnel.
Les også

Vegvesenet: Kan spare over fem milliarder på 20 prosjekter

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.