AIRBUS A321XLR

Amerikansk Airbus-bestilling er et nytt slag for Boeing

United Airlines bestiller Airbus 321XLR for å erstatte aldrende Boeing 757.

Om fem år er dette flytypen som skal erstatte Boeing 757-200 hos United Airlines.
Om fem år er dette flytypen som skal erstatte Boeing 757-200 hos United Airlines.

United Airlines bestiller Airbus 321XLR for å erstatte aldrende Boeing 757.

Da Airbus lanserte sine A321 med større rekkevidde (LR og XLR), siktet selskapet seg inn på markedet som blir etterlatt når aldrende Boeing 757 må pensjoneres.

Det ser den europeiske flyprodusenten foreløpig ut til å lykkes bra med, ikke minst med en ny, stor og viktig bestilling fra et av verdens største flyselskaper.

Tirsdag ble det klart at United kjøper 50 Airbus A321XLR som skal erstatte like mange Boeing 757-200 når disse skal fases ut fra 2024.

Les også

Muliggjør nye ruter

United skriver at dette er en ideell erstatter for deres eldre og mindre effektive fly som i dag brukes på flere av selskapets interkontinentale ruter.

I tillegg til å fly eksisterende ruter mer effektivt, vil den økte rekkevidden gjøre det mulig å åpne nye ruter. Først og fremst handler det om flere europeiske destinasjoner fra selskapets «huber» i Washington D.C. og Newark, opplyser flyselskapet som har hovedkontor i Chicago, akkurat som Boeing.

Skryteplakat for A321XLR som skal leveres fra 2023. Foto: Airbus

Smalbuksflyet Boeing 757 gikk ut av produksjon for 15 år siden, og var lenge enerådende på mange mellomlange ruter. Da Airbus lanserte A321LR, mente de at de på kort sikt kunne selge 500 fly som rene 757-erstattere og ytterligere minst 500 fly som følge av vekst i det samme markedene.

Fra Boeings side er det eksempelvis 737 Max-9/10 som kan være et alternativ, når disse kan fly igjen, eventuelt en helt ny flytype det er snakket om i mange år, men ennå ikke lansert, «New Midsize Airplane» (NMA). 

Norwegian og SAS

Etter å ha snakket åpent om det i minst ett år, var det på Le Bourget utenfor Paris i sommer at Airbus formelt lanserte A321XLR («extra long range») som skal leveres fra 2023.

Med en maksimal avgangsvekt økt til 101 tonn er rekkevidden økt fra 3.500 nautiske mil på standard A321 Neo til 4.700 nautiske mil (8.700 km) på XLR. Airbus hevder at XLR har hele 30 prosent mindre drivstofforbruk enn Boeing 757 per sete.

A321LR, som har en rekkevidde på 4.000 nautiske mil, skal etter planen benyttes av både Norwegian og SAS. Førsnevnte var først til å bestille flytypen, men har senere forskjøvet på leveransen, slik at det blir SAS som tar den i bruk først. De har leaset tre eksemplarer, og det første settes inn på ruta mellom København og Boston om drøye ni måneder.  

Les også

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå