Forsvar

Amerikanernes superjager på vei til Ørland for å trene med norske F-35

F-22 Raptor er på midlertidig utplassering i Europa.

Amerikanske F-22-jagerfly etter landing i Tyskland i forrige uke. Onsdag formiddag kommer to av dem til Ørland.
Amerikanske F-22-jagerfly etter landing i Tyskland i forrige uke. Onsdag formiddag kommer to av dem til Ørland. Senior Airman Dawn Weber
Per Erlien DalløkkenPer Erlien Dalløkken– Journalist
14. aug. 2018 - 12:36

F-22 Raptor regnes ofte som verdens kanskje mest kapable kampfly. I motsetning til for eksempel F-35 og F-16 kan det ikke eksporteres. Dermed er det kun US Air Force som bruker dem.

Men de kan yte støtte til allierte, som norske F-35, noe de nå skal gjøre:

F-22 og F-35 skal for første gang trene sammen i Norge. Etter det Teknisk Ukeblad får opplyst, er det etter planen to F-22A som onsdag formiddag ankommer Ørland flystasjon.

Ankom Tyskland onsdag

Onsdag 8. august ankom F-22 Raptor-fly Spangdahlem Air Base. Denne flystasjonen ligger helt vest i Tyskland, like ved grensene mot Luxembourg og Belgia, cirka 140 kilometer vest for Frankfurt.

Flyene tilhører 95th Fighter Squadron, 325th Fighter Wing, stasjonert på flybasen Tyndall i Florida. 

95. skvadron skal ifølge det amerikanske flyvåpenet være utplassert i Europa i flere uker nå.

F-22 (nærmest) og F-35 på flybasen Eglin ved Mexicogulfen i Florida i november 2014.
F-22 (nærmest) og F-35 på flybasen Eglin ved Mexicogulfen i Florida i november 2014.

Det handler både om å trene med andre amerikanske fly, som til daglig er stasjonert på denne siden av Atlanteren, og å styrke den kollektive forsvarsevnen ved å øve med allierte, blant annet det norske luftforsvaret.

Avskrekke motstandere og sikre allierte

– Framskutte baser gir USA og Nato den strategiske og operative bredden som er nødvendig for å avskrekke motstandere og sikre våre allierte og partnere, skriver US Air Force.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Se og bli sett med Business Norway

Denne deployeringen er delvis finansiert gjennom European Deterrence Initiative (EDI) som ble etablert for å øke amerikansk nærvær i Europa i etterkant av Krimkrisa i 2014.

Første gang femtegenerasjonskampflyene F-22 og F-35 trente sammen, var i november 2014. Det forgikk fra Eglin i Florida. Da ble det trent på en rekke oppdragstyper, både offensive og defensive kontraluftoperasjoner, interdiktoperasjoner og nærstøtte.

F-22 fra 94th Fighter Squadron (øverst) og to F-35 fra 58th Fighter Squadron i formasjon på én av fire treningsoppdrag fra Eglin i november. Her er de på vei til simulert strid med T-38 treningsfly. Bilde:  MSgt Shane A. Cuomo
F-22 fra 94th Fighter Squadron (øverst) og to F-35 fra 58th Fighter Squadron i formasjon på én av fire treningsoppdrag fra Eglin i november. Her er de på vei til simulert strid med T-38 treningsfly. Bilde:  MSgt Shane A. Cuomo

Dette var like etter at flyet ble brukt i strid for første gang, da det angrep IS-styrker i Syria.

Seks, snart ni F-35 i Norge

F-22 er utviklet av Lockheed Martin i samarbeid med Boeing og har vært operativt i US Air Force siden desember 2005. Det ble produsert i kun 195 eksemplarer, hvorav åtte var testfly. USA har mistet fire fly i ulykker.

Akkurat som F-35, er F-22 et stealthfly, altså at det er vanskelig å oppdage blant annet med liten radarsignatur. I tillegg til disse to, finnes det bare ett annet kampfly i denne generasjonen, russiske Sukhoi Su-57.

Det er spart på fint lite under konstruksjon og bygging av F-22 for å sikre at det har gode ytelser på alle områder. Det er en luftherredømmejager med ekstrem manøvreringsevne som har som jobb å nedkjempe fiendtlige luftstyrker, selv om det etter hvert i sitt operative liv også har fått evnen til å angripe bakkemål.

Luftforsvaret har nå seks F-35A stasjonert på Ørland og venter ytterligere tre jagerfly senere i år. Det er også sju norske treningsfly på flybasen Luke i Arizona.

I desember i fjor ble det kjent at USA har satt av penger til å ruste opp Rygge flystasjon til å huse inntil fire kampfly, eksempelvis F-15, F-16, F-35 - og F-22.

Planene på Rygge innebærer å etablere oppstillingsplass med overbygning (hangaretter) i tillegg til taksebane, et brannvernbygg, belysning og skilting. Også dette er innenfor EDI-budsjettet, ifølge regjeringen.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.