Aker-frieri til Kværner avvises

– Vi har vært gjennom dette i detalj. Vi er helt sikre på at disse synergiene vil havne på bunnlinja, sa konsernsjef Sverre Skogen på en pressekonferanse onsdag.

Kværner svarer avvisende på tiltalen i form av en pressemelding: "Kværners styre og ledelse har tidligere nøye vurdert disse forslagene og kan ikke se at det i dagens presentasjon er fremkommet vesentlige nye elementer i en vurdering av hva som vil tjene Kværners aksjonærer best i fremtiden."

Aker Maritime ser for seg fire forretningsområder etter sammenslåing med Kværner: En sammenslått olje- og gass-enhet, Engineering & Construction-enheten fra Kværner, øvrige områder fra Kværner som Pulp& Paper og Sea Launch vil utgjøre et tredje område. Endelig vil den fjerde enheten være en skipsbyggingsdel som består av selskapenes verft.

Komplementære

Olje- og gassenheten vil få tre hovedområder: Teknologi og produkter, Feltutvikling og Drift og vedlikehold.

– Innenfor teknologi og produkter er markedet i sterk vekst internasjonalt . Vi vil samle selskaper som er svært komplementære, og trekke veksler på teknologi og kompetanse fra ulike miljøer, sier Skogen.

Han ser for seg Nordsjøen som base, og mener det er et ypperlig laboratorium for utvikling av ny teknologi og nye produkter. Innenfor feltutvikling har selskapene vært konkurransedyktige på hjemmemarkedet. Overkapasitet i markedet gjør det nødvendig å tilpasse, spesialisere og rasjonalisere selskapene for å gjøre dem konkurransedyktige internasjonalt.

Undervurdert

Drift og vedlikehold er ifølge Skogen den mest undervurderte delen av et sammenslått selskap.

– Vi har et voksende og forutsigbart marked i Nordsjøen i 50 til 80 år framover. Som leverandør vil vi få andre oppgaver enn vi tradisjonelt har hatt. En fusjon kan danne grunnlaget for internasjonal vekst, mener Skogen.

Selv om Aker Maritime ser for seg synergier i størrelsesorden en milliard kroner årlig, vil en fusjon også gi behov for omstillinger.

– Det gjelder spesielt innen feltutvikling, tror Skogen.

Kværner avviser regnestykkene til Skogen. Ifølge pressemeldingen fra Kværner, mener selskapet at synergiene er overvurdert. Kværner mener en fusjon vil medføre inntektsreduksjoner som ikke oppveies av besparelser. Flere oppdrag på norsk sokkel vil gå til utenlandske selskaper. Dernest hevder Kværner at Aker Maritime ikke vil tilføre Kværner ny kompetanse som må til for å slå igjennom internasjonalt.

Kværner holder imidlertid døra på gløtt for samarbeid på skipsbyggingssiden, men tilbakeviser også her Aker RGIs anslag for gevinst ved saordning.