DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Agder har signert tre driftskontrakter for de nye fylkesveiene

Agder fylkeskommunes første tre driftskontrakter etter regionreformen ble undertegnet onsdag i Arendal på onsdag.

Ola Olsbu, direktør for samferdsel og eiendom i Agder fylkeskommune, undertegnet onsdag tre driftskontrakter. Seksjonssjef Trond Heia (t.h.) leder driftsseksjonen i fylkeskommunen.
Ola Olsbu, direktør for samferdsel og eiendom i Agder fylkeskommune, undertegnet onsdag tre driftskontrakter. Seksjonssjef Trond Heia (t.h.) leder driftsseksjonen i fylkeskommunen. Foto: Agder fylkeskommune
23. apr. 2020 - 12:06

De tre kontraktene varierer veldig i omfang, fra 432 millioner over en femårsperiode, til 16,2 millioner på fire år. Det er tre forskjellige anbudsvinnere på de tre kontraktene, fra  store Mesta, via mellomstore Presis Vegdrift til lille, lokale JDD Maskin fra Marnardal i Lindesnes, skriver Agder fylkeskommune i en pressemelding.

HAV Group har designet fergene til Fjord1 og skal levere elektriske og autonome system og funksjoner. Fergene skal inn på E39 Lavik-Oppedal i september 2026.
Les også

Fjord1: : Velger Tyrkia som byggested for selvkjørende ferger

Fornøyd direktør

Direktør for samferdsel og eiendom i Agder fylkeskommune var fornøyd med å få på plass de første kontraktene i ny organisasjon.

– Vi har allerede undertegnet utbyggingskontrakter i vinter, men det er gøy at vi nå også har driftskontrakter i havn, sier Olsbu i pressmeldingen.

– Nå er vi i gang for alvor innen drift og vedlikehold. Dette er en stor dag for samferdsel og eiendom i Agder fylkeskommune, sier seksjonssjef drift Trond Heia.

Alle tre kontraktene har oppstart 1. september i år.

Med Sørlige Nordsjø II vil Sørlandet få et betydelig kraftoverskudd, skriver Volt og BCG i en pressemelding.
Les også

Har analysert hvor billig strømmen blir med havvind til Sørlandet

Arendalskontrakten til Mesta

Prosjektleder Olav Osa og prosjektsjef Tore Christensen i Mesta var til stede under kontraktsigneringen i Arendal onsdag. <i>Foto:  Agder fylkeskommune</i>
Prosjektleder Olav Osa og prosjektsjef Tore Christensen i Mesta var til stede under kontraktsigneringen i Arendal onsdag. Foto:  Agder fylkeskommune

Den største av de tre kontraktene strekker seg langs det meste av området langs kysten av tidligere Aust-Agder. Arendalskontrakten har en kontraktsum på 432 millioner pluss mva. over fem år. Den ble vunnet av Mesta.

– Vi ble veldig glad da vi vant denne kontrakten. Jeg vil si at vi var i nærheten av å felle en liten tåre da vi fikk vite at vi fikk den, ler Tore Christensen, prosjektsjef for område sør i Mesta (Agder, Vestfold og Telemark).

– Vi er en stor entreprenør som driver mye i egenregi. Vi har egne lastebiler og maskiner. I sommersesongen har vi lite bruk av underentreprenører, mens vi i brøytesesongen på vinteren som andre bruker en del underentreprenører.

I 2021 stoppet arbeidet i Moss sentrum opp, etter at det ble oppdaget et stort kvikkleirefelt i skråningen ned mot fjorden der et nytt dobbeltspor og stasjon skal bygges.
Les også

Entreprenør saksøker Bane Nor for 300 millioner

Seriøs entreprenør

Olav Osa og Tore Christensen fra Mesta, direktør Ola Olsbu og seksjonssjef drift Trond Heia i Agder fylkeskommune etter undertegnelse av Arendalskontrakten til 432 millioner. <i>Foto:  Agder fylkeskommune</i>
Olav Osa og Tore Christensen fra Mesta, direktør Ola Olsbu og seksjonssjef drift Trond Heia i Agder fylkeskommune etter undertegnelse av Arendalskontrakten til 432 millioner. Foto:  Agder fylkeskommune

– Vi er glade for å ha med Mesta videre. Mesta kjenner vi som en seriøs entreprenør gjennom samarbeid på andre kontrakter. De største byene hører til denne kontrakten, samt de fleste tunnelene i tidligere Aust-Agder. Vi har bevisst lagt alt av tunneldrift til én entreprenør, forklarer seksjonssjef Trond Heia i Agder fylkeskommune.

1. september er overtakelsestidspunkt på hoveddelen av denne kontrakten. Resten skal overtas høsten 2021. Men det er Mesta som har den utgående kontrakten, og dermed vil det merkes lite til denne overgangen.

Bilde fra 1988 da Væretunnelen på E6 ble åpnet. Nå er den moden for utbedringer.
Les også

Vegvesenet må gjøre jobben etter Nye Veier-forsinkelse

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Presis Vegdrift vant Åmlikontrakten

Åmlikontrakten, som inneholder mesteparten av innlandet i tidligere Aust-Agder, ble vunnet av Presis Vegdrift . Det er en kontrakt verdt 227 millioner over fire år.

Områdeleder Krister Tofteberg i Presis Vegdrift AS undertegner kontrakten for drift av vegene i indre deler av tidligere Aust-Agder. Avdelingssjef Jan Stomnås skal ha det daglige ansvaret for kontrakten. <i>Foto:  Agder fylkeskommune</i>
Områdeleder Krister Tofteberg i Presis Vegdrift AS undertegner kontrakten for drift av vegene i indre deler av tidligere Aust-Agder. Avdelingssjef Jan Stomnås skal ha det daglige ansvaret for kontrakten. Foto:  Agder fylkeskommune

Krister Tofteberg skrev under kontrakten for Presis Vegdrift. Han er områdeleder for området mellom Stavanger og Kragerø. Jan Stomnås er avdelingssjef, og skal jobbe med Kristiansand og Åmli-kontraktene på Sørlandet. Presis Vegdrift ble etablert i 2017, etter en fusjon av Lemminkäinen og Opedal drift.

– Vi er en relativt liten organisasjon, som tar mål av oss å bli større på sikt. Vi er fleksibelt organisert, der daglig leder sitter i Bergen, maskinsjef i Vestfold og Telemark og HMS-leder i Tromsø. Fleksibiliteten gjør at vi tjener penger på drift/vedlikehold i dag, det er det få andre som gjør nå, sier Tofteberg.

– Vi søker nå folk til denne kontrakten. Det er behov for mye kompetanse, så vi har flere stillingsannonser ute. Innen 1. mai satser vi på å ha driftsledelsen på plass, sier avdelingssjef Jan Stomnås.

 

Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder

Tovdal-Myklandskontrakten til JDD maskin

Som ledd i etterspørsel fra bransjen, har Agder fylkeskommune utlyst en relativt liten driftskontrakt i Tovdal og Mykland i indre Agder. Denne kontrakten ble vunnet av JDD Maskin.

Leder Johan Dag Drange undertegner Tovdal-Myklandskontrakten for drift og vedlikehold i Agder fylkeskommune Driftsleder Simon Heddeland skal ha det daglige ansvaret for drift og vedlikehold i denne kontrakten. <i>Foto:  Agder fylkeskommune</i>
Leder Johan Dag Drange undertegner Tovdal-Myklandskontrakten for drift og vedlikehold i Agder fylkeskommune Driftsleder Simon Heddeland skal ha det daglige ansvaret for drift og vedlikehold i denne kontrakten. Foto:  Agder fylkeskommune

Den unge gründeren Johan Dag Drange fra Marnardal i nye Lindesnes kommune skrev under kontrakten for JDD Maskin. Firmaet hans har i årene 2012-2018 vært underentreprenør på kontrakter i Setesdal. Den nye kontrakten med Agder fylkeskommune i Tovdal-Mykland er verdt 16,2 millioner over fire år.

En Solaris-buss i bevegelse i Oslo i starten av februar 2024. Dette var bussene Unibuss byttet til. Bussene hadde verken firehjulstrekk eller varmepumpe. Det hadde imidlertid bussene som ble valgt vekk. Foto: Arash A. Nejad
Les også

Busskaoset i Oslo: Informerte ikke om omstridt bytte: Vraket varmepumpe og firehjulstrekk

Relativt ny entreprenør

– Vi har en god magefølelse for kontrakten. Det er lagt inn priser som vi tror på, og vi kombinerer egne maskiner og folk med innleie. Firmaet har de siste årene bestått av 5-7 ansatte. I tillegg leies det inn folk ved behov. For oss er det veldig bra at fylkeskommunen legger ut slike kontrakter. Vårt firma er flinke nok og store nok til å styre kontrakter i denne størrelsen. Vi skal gjøre vårt for at dette skal bli bra. I Setesdal har vi drevet med kantslått, brøytestikker og utfeiing tidligere, forklarer Drange.

Johan Dag Drange og Simon Heddeland frå JDD Maskin, seksjonssjef drift Trond Heia og Ola Olsbu, direktør for samferdsel og eiendom i Agder fylkeskommune. <i>Foto:  Agder fylkeskommune</i>
Johan Dag Drange og Simon Heddeland frå JDD Maskin, seksjonssjef drift Trond Heia og Ola Olsbu, direktør for samferdsel og eiendom i Agder fylkeskommune. Foto:  Agder fylkeskommune

Simon Heddeland er driftsleder og mekaniker i firmaet. Han kommer til å lede det daglige arbeidet med kontrakten. JDD Maskin driver også med skogbruk. De leverer blant annet flis til fyringsanlegg i Danmark. I tillegg eier Drange et søsterfirma, JDD Utstyr, som jobber med utstyr til landbruk.

Hålogalandsbrua nord for Narvik åpnet i 2018, og den nye kontrakten vil nok ikke handle så mye om den.
Les også

Én entreprenør kan få brukontrakt på opptil 320 millioner

Styres fra Evje

– Vi vil være en profesjonell byggherre, der vi legger opp til et åpent forhold mellom oss og entreprenør. Vi kan være uenige, men det skal være en saklig uenighet, men god dialog og tillit. Denne kontrakten vil styres fra vårt kontor på Evje. Der har de kompetanse og erfaring med byggherrestyrte kontrakter, slik Tovdal-Myklandskontrakten er, sier Trond Heia.

– Bransjen har signalisert at vi bør lyse ut slike mindre kontrakter, for at lokale entreprenører skal kunne konkurrere om kontraktene. Dette var vår første test på om det fungerer. Vi har fått en entreprenør som vi tror vil gjøre en god jobb, så jeg tror vi skal prøve mer på sånne kontrakter framover, sier Ola Olsbu i fylkeskommunen.

Han trekker fram at Agder fylkeskommune samarbeider med andre for å bli bedre: – Vi jobber sammen med Vestfold og Telemark om utveksling av ideer og samarbeider ganske tett. På denne kontrakten er det grense til Vestfold og Telemark, så her kan vi trekke veksler på hverandre. Det er klare fordeler av å samarbeide. Det er bra å få fagmiljøer som er store nok og robuste nok. Derfor tror vi at samarbeid på tvers av fylkene er veien å gå, sier Olsbu.

Tre entreprenører har levert pristilbud for driftskontrakt i Møre og Romsdal.
Les også

Møre og Romsdal: Hårfin margin mellom to entreprenører

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.