SAMFERDSEL

Agave brukes til å produsere tequila. Kan også ha en fremtid som drivstoff

Én hektar agave produserer over 7400 liter bioetanol per år. I Australia ser de det som en mulig løsning for å få nok biodrivstoff.

Forskere ved universitetene i Sydney, Exeter og Adelaide har sett på om agave kan bidra til en innenlandsk produksjon av bioetanol.
Forskere ved universitetene i Sydney, Exeter og Adelaide har sett på om agave kan bidra til en innenlandsk produksjon av bioetanol. Foto: University of Sydney
John Edgren, nyteknik.se
12. apr. 2020 - 11:04

Fordi agaveplanten lagrer mye vann i bladene, tåler den lange, tørre perioder. Samtidig produserer planten mye sukker, som etter en gjæringsprosess ellers utnyttes til tequila. Og hvis planten takler det tøffe livet i Mexico, skal den kunne vokse i Australia, mener forskere.

Der er det imidlertid håp om at agaven vil levere drivstoff. Australia har forpliktet seg til å bytte fra fossilt brensel til biodrivstoff, og trenger økt forsyning.

Elin Kumlin, Kumlin Fuktdimensionering AB/ EKAB AS
Les også

Hvorfor blir man syk av fuktskader i bygg?

Trenger ikke vanning

Universitetene i Sydney, Exeter og Adelaide har derfor sett på om agave kan bidra til en innenlandsk produksjon av bioetanol. Forskerne konkluderer med at planten bør dyrkes lokalt.

Universitetenes studie viser at agave er overlegen både mais og sukkerrør når det gjelder biodrivstoffproduksjon, delvis fordi agaven kan dyrkes uten kunstig vanning i tørre områder, men også fordi det gir drivstoff med høyere kvalitet og lavere utslipp av klimagasser.

Andre viktige faktorer er at man slipper å bruke landbruksareal til å produsere drivstoff, og dermed unngår konflikt med matproduksjon. En hektar agave kan gi 7.414 liter bioetanol årlig. På samme overflate produserer sukkerrør 9.900 liter, men vannforbruket er 69 prosent høyere. Sammenlignet med mais, trekker agave 46 prosent mindre vann.

Medaljens bakside

Imidlertid må plantene vokse i fem år før de produserer med full kapasitet, som i beregningseksemplet.

Forskernes økonomiske analyse viser også at drivstoffproduksjon fra agave ikke vil være kommersielt levedyktig så lenge oljeprisen er på det lave nivået vi ser nå. Statsstøtte er derfor nødvendig for å få ballen til å rulle.

Universitetenes studie er publisert i Journal of Cleaner Production.

Raffineriet til Equinor på Mongstad står i dag for 3,6 prosent av de totale, norske utslippene. Nå skal de i gang med en studie for å kutte utslipp, som blant annet innebærer blått hydrogen og bærekraftig flydrivstoff.
Les også

Vil lage blått hydrogen og lavutslipps flydrivstoff ved Norges største utslippspunkt

Denne saken ble først publisert på nyteknik.se

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.