ABC hydrogenmotor

ABC klar med verdens første hydrogenmotor for skip

Belgiske ABC Engines har testet en skipsmotor som bruker rent hydrogen i et halvt år.

Motoren til ABC/CMB er på 1 MW og kan variere sømløst innblanding av hydrogen opp til 85 prosent. Motorene kan leveres i fire versjoner, fra 1.000 kW og  opp til 2.800 kW.
Motoren til ABC/CMB er på 1 MW og kan variere sømløst innblanding av hydrogen opp til 85 prosent. Motorene kan leveres i fire versjoner, fra 1.000 kW og opp til 2.800 kW. (Foto: Pieter Clicteur)

Belgiske ABC Engines har testet en skipsmotor som bruker rent hydrogen i et halvt år.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Siden september i fjor har en skipsmotor med hydrogen og diesel som drivstoff gått jevnt og trutt uten problemer i en container utenfor motorfabrikken i Gent i Belgia. I løpet av 2021 skal en stempelmotor med tennplugger benytte ren hydrogen som drivstoff.

Litt under radaren har ABC fått et forsprang på hydrogen som drivstoff til skip, uten å gå via brenselcelle og strøm.

To varianter er utviklet, en DF-variant (dual fuel) som kan gå på en blanding av flytende fossilt drivstoff og opp til 85 prosent hydrogen, og en tennpluggmotor som lanseres seinere i år.

Belgisk samarbeid

ABC har egen forsknings- og utviklingsavdeling som har utviklet motorene utenfor EU-programmer og støtteordninger. Motorene utviklet i samarbeid med en av Belgias eldste shippingselskaper, CMB, som har egen teknologidatter, CMB Tech.

ABC har også metanol på radaren, men har lagt mer arbeid i å få klar hydrogenversjonen. De andre store 

Det belgiske motorselskapet ABC er ikke så godt kjent i Norge, men har levert dieselmotor siden 1912, like etter Rudolf Diesels oppfinnelse ble introdusert for maritim bruk. En av ABCs grunnleggere var personlig venn med Diesel.

DF med H2

I årevis har selskapet utviklet stadig nye modeller av medium speed-motorer, både for tungolje, marine oljer og gasser, biodiesel, metanol og dual fuel for gass (LNG) og diesel. ABC har jobbet noen år med utvikling av hydrogenmotorene.

 Den som nå går på inntil 85 prosent hydrogen, er på 1 MW med levetid på 200.000 timer for en motor. Selv om en brenselscelle vil ha høyere virkningsgrad, vil den kortere levetiden på ca. 30.000 timer tale til fordel for motor i de fleste regnskap.

Hydrogen-motoren er utviklet på plattformen til ABCs dual fuel-motorer og kan i første omgang levere fire versjoner i området 1.000 kW til 2.800 kW.

Les også

Taubåt til Antwerpen

ABC og CMB har lansert motorene under navne BeHydro. Den første ordren er allerede signert. Taubåten HydroTug skal ha to 16 V DF-motorer på 2 MW, til sammen 4 MW og Volvo Penta Tier III-godkjent hjelpemotor.

Hydrogen lagres på 396 sylindriske trykkbeholdere, totalt 405,5 kg H2. Taubåten med 65 tonn trekkraft skal brukes på havna i Antwerpen. 

Da BeHydro-motoren ble lansert og startet opp i Gent  17. september i fjor, sa Alexander Saverys, administrerende direktør i CMB Tech, at BeHydro-motorer i prinsippet kan erstatte enhver dieselmotor, enten det er til framdrift av skip, som hjelpemotor på deep sea-fartøy, til landbaserte kraftverk eller til tog og store maskiner. 

Hydrotug skal ha to DF-motorer med inntil 85 prosent hydrogen innblandet i diesel. Den skal benyttes i Antwerpen og får en trekkraft på 65 tonn.
Hydrotug skal ha to DF-motorer med inntil 85 prosent hydrogen innblandet i diesel. Den skal benyttes i Antwerpen og får en trekkraft på 65 tonn. Illustrasjon: CMB Tech

Norges-interesse

Veidekke har via Grønt skipsfartsprogram spurt om tilbud fra rederier om bygging og drift av to bulkskip på 3.000 dødvekttonn fra 2024. Veidekke krever nullutslippsseiling i minst 600 nautiske mil i ni knop. Trykksatt hydrogen er spesifisert som energibærer. Samtidig skal skipet kunne seile enda lengre og må derfor ha mulighet for å skifte til annet drivstoff.

Hittil har 31 rederier meldt sin interesse, derav 26 norske.  

I Norge er ABC representert ved Frydenbø Industri AS. Senior salgsingeniør for skipsmotorer, Are Davidsen, har merket.

– Det er enorm interesse for hydrogenmotoren blant norske rederier, sier Davidsen til TU.

Han kan ikke røpe hvem og om ABC helt konkret er med en eller flere av rederne som har lagt inn bud.

Kombinasjoner

– Vi er i dialog med veldig mange som er interessert i å høre mer om motoren og hvordan den fungerer, sier Davidsen.

Are Davidsen, senior salgsingeniør for skipsmotorer i Frydenbø Industri AS. De representerer  ABC Engines fra Belgia i Norge.
Are Davidsen, senior salgsingeniør for skipsmotorer i Frydenbø Industri AS. De representerer ABC Engines fra Belgia i Norge. Foto: Fotograf Cecilie Hatloy/Frydenbø

Han mener kombinasjon av ABC-motorer med ren hydrogendrift og DF med hydrogen og diesel vil være en god variant for Veidekke-kravet. Da kan skipet for eksempel utstyres med to rene H2-motorer og to DF-motorer (2+2). 

– Eller det kan tenkes forskjellige varianter med hjelpemotorer og hovedmotorer med forskjellig drivstoff ut fra behov og ønsker. Stikkordet er enorm fleksibilitet., sier Davidsen.

ABC har konsentrert seg om det tekniske sikkerhets aspektet ved motoren med doble systemer og rør-i-rør, vakuumrør og sensorer for å hindre eksplosjonsfare. Andre systemer som må til, infrastruktur, fra drivstofftanker/trykktanker og bunkring må løses i samarbeid med skipsdesignere og klasse/myndigheter.

– Vi har en ferdig motor før markedet har spurt etter det og er klare for det, sier Davidsen.

CMB Tech lanserte allerede i 2016 prosjektet Hydroville og utstyrte et mindre passasjerfartøy med to DF-motorer  som benytte diesel med innblanding av hydrogen. Fartøyet har 36 kg hydrogen om bord fordelt på 12 tanker med 200 bar trykk.

Norsk gassmotor-utvikling

Rolls-Royce-selskapet Bergen Engines har også jobbet med å bruke hydrogen, men velger å bruke sin gassmotor som plattform og blander inn inntil 20 prosent H2

Målet er i første omgang å lage en kommersiell retrofit-løsning som kan akseptere 60 prosent H2, det vil si ombygging av eksisterende motorer. Deretter har selskapet mål om å komme opp i 100 prosent hydrogen for nye motorer. Utviklingen starter med de landbaserte kraftverkene for deretter å tilpasse skipsmotorene. Bergen Engines bruker tennplugg-motorer, det vil sid et også ABC/CMB skal bruke på sin rene hydrogenmotor. 

Gjennomskåret illustrasjon viser plassering av hydrogentanker (blå) og motorer i Hydrotug. Den skal ha to 16 V DF-motorer på 2 MW, til sammen 4 MW og Volvo Penta Tier III-godkjent hjelpemotor.  Hydrogen lagres på 396 sylindriske trykkbeholdere, totalt 405,5 kg H2. Taubåten med 65 tonn trekkraft skal brukes på havna i Antwerpen. 
Gjennomskåret illustrasjon viser plassering av hydrogentanker (blå) og motorer i Hydrotug. Den skal ha to 16 V DF-motorer på 2 MW, til sammen 4 MW og Volvo Penta Tier III-godkjent hjelpemotor. Hydrogen lagres på 396 sylindriske trykkbeholdere, totalt 405,5 kg H2. Taubåten med 65 tonn trekkraft skal brukes på havna i Antwerpen.  Illustrasjon: CMB Tech
Les også

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå