Asfalt

93.000 tonn asfalt skal legges: Innlandet lyser ut flere fylkesvei-kontrakter

Mer enn 145.000 kvadratmeter vei på begge sider av Mjøsa skal få ny asfalt.

Innlandet fylkeskommune har lyst ut nok en runde med asfaltkontrakter.
Innlandet fylkeskommune har lyst ut nok en runde med asfaltkontrakter. Illustrasjonsfoto: Vaktmesterkompaniet
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
21. jan. 2020 - 05:03

I forrige uke ble den første asfaltkontrakten for fylkesveiene i den nye fylkeskommunen Innlandet lyst ut. Den kontrakten gjaldt søndre del av gamle Hedmark fylke.

Nå har fylket har lyst ut flere asfaltkontrakter.

Bristow, som i dag drifter Sikorsky-helikoptrene som flyr oljearbeidere ut til Nordsjøen, får ikke fornyet kontrakt med Equinor. Hvem som skal gjøre det, er fortsatt ikke klart.
Les også:

– Alvorlig bekymret: Vet ikke hvem som skal fly olje­arbeidere til Nordsjøen fra mai

Kontrakt 1408 Asfalt 2020 Hedemarken

Kontrakten dreier seg om asfaltering av fylkesveier i kommunene Ringsaker, Hamar, Stange og Løten.

Her skal 50.004 tonn asfalt legges, og 71.764 kvadratmeter dekke skal freses.

De to lengste strekningene som skal asfalteres, er:

Fylkesvei 222 Stange stasjon-Bekkelaget (drøye ni kilometer) og fylkesvei 229 Mesnalia-Storåsen på vel 6,2 kilometer.

Et Tomahawk kryssermissil skytes opp fra den amerikanske missiljageren USS «Mustin» under en øvelse i 2014.
Analyse

Så dypt inne i Russland kan Tomahawk-missilene ramme

Kontrakt 1409 Asfalt 2020 Innlandet Sørvest

Her er det snakk om asfaltering av fylkesveier i kommunene Østre Slidre, Sør-Aurdal, Nord-Aurdal, Østre Toten, Nordre Land og Gjøvik.

Kontrakten innebærer legging av 43.154 tonn asfalt, og fresing av 74.656 kvadratmeter dekke.

De største arbeidene i kontrakten blir fylkesvei 51 Heggenes-Beitostølen der nesten 13 kilometer vei skal asfalteres, samt fylkesvei 243 Buskerud grense-Hedalen kirke på rundt 13,6 kilometer.

(NB: Etter publisering ønsker oppdragsgiveren å presisere at den sistnevnte strekningen ikke er et fullverdig asfaltarbeid. Det som skal gjøres er asfaltering av gruspartier etter blant annet masseutskifting.)

Frist for å gi tilbud på begge kontraktene er 18. februar. 

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.