PROSJEKTER

8 entreprenører vil bygge 6,3 km gang- og sykkelvei i Vestfold

De fleste vil ha 74-75 millioner for jobben. Men laveste tilbyder ligger på 58, og er drøye 12 prosent billigere enn nummer to.

Hensyn til jordvern har vært et viktig moment i planleggingen av denne utbyggingen, heter det, og det kan vi forstå... Fra fylkesvei 201 mellom Søndersrød og Berg.
Hensyn til jordvern har vært et viktig moment i planleggingen av denne utbyggingen, heter det, og det kan vi forstå... Fra fylkesvei 201 mellom Søndersrød og Berg. Foto: Google Maps
23. okt. 2020 - 15:33

Vestfold og Telemark fylke skal bygge 6.270 meter ny gang- og sykkelveg langs fylkesvei 301 mellom Helgeroa og Stavern. Det gjelder to strekninger: Søndersrød-Berg og Skårabakken-Grevle, begge i Larvik kommune.

Så mange som åtte entreprenører fant det interessant å være med på konkurransen, og her er pristilbudene:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
B. & Ø. Tveter 58.382.376
Marthinsen & Duvholt 66.720.477
Arne Olav Lund 67.840.368
H & K Sandes 74.643.968
Fon Anlegg 74.717.771
GS Maskin 75.420.302
Ektvedt 75.558.355
Contexo 94.175.195

NB: Leserne bør ta høyde for at tilbudene ikke er kontrollregnet eller evaluert.

Det er ikke så rent lite som skal gjøres utover selve gang- og sykkelveien:

  • Larvik kommune bygger nytt spillvannsanlegg.
  • 18 bussholdeplasser bygges om til busslommer. Busslommene i retning Stavern skal ha leskur og sykkelparkering.
  • Ny veibelysning skal opp langs cirka 6,5 kilometer vei.

All trafikk skal opprettholdes gjennom anlegget i hele byggeperioden. Dagens ÅDT er cirka 3000. I sommerhalvåret øker trafikken en god del på grunn av store hytte- og campingområder.

Byggingen av den nye gang- og sykkelveien gjør at det trengs nylegging av drensystemet. Det skal være lukket drenering på deler av strekningen, med oppsamling i sandfang før overvannet ledes ut til eksisterende kummer og overvannssystem.

Det er også behov for tilpasning av jordbruksdreneringen. Noen steder ligger eksisterende vanningsanlegg for jordbruket i kanten av veien, og vil dermed komme i konflikt med ny gang- og sykkelvei. Jordvanningsledninger og vanningsuttak må dermed flyttes ut på yttersiden av ny gang- og sykkelvei.

Prosjektet skal være ferdigstilt 31. oktober 2022.

Fornøyde karer ved gjennomslaget i det nordre løpet onsdag. Fv. Kristoffer Brekke (LNS), Kuno Jolanki (LNS) og Flaviano Solesin (Sotra Link Construction).
Les også

Gjennomslag i Sotra-tunnel halvt år før fristen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.