BYPAKKE TROMSØ

700 meter med ny hovedvei nord i Tromsø: Nå kommer de første kontraktene 

Den framtidige fylkesveien skal legges på ny sjøfylling. Nå kan entreprenørene begynne å regne på oppdraget.

Dagens noe slitne fylkesvei skal rustes opp og bli kommunal vei øremerket for busser, syklende og gående når nyveien er ferdig bygd.
Dagens noe slitne fylkesvei skal rustes opp og bli kommunal vei øremerket for busser, syklende og gående når nyveien er ferdig bygd. Foto: Google Maps
13. juni 2023 - 05:56

Som en del av bypakke Tromsø, også kalt Tenk Tromsø, skal det bli 700 meter med splitter ny hovedvei nord i byen.

Kort fortalt skal den belastede fylkesvei 7772 mellom Gimlevegen og Nordøyvegen flyttes østover, og mye av den ut på fylling i sjøen. Dagens vei, som også heter Stakkevollvegen, blir så rustet opp og vil bli en strekning for kollektivtransport, syklende og gående. Den blir omklassifisert til kommunal vei når den nye fylkesveien er ferdig.

Styringsrammen for denne utbyggingen har vært angitt til 200 millioner kroner eks. mva. i 2021-kroner.

Nå har Troms og Finnmark fylke kommet med to forberedende kontrakter for prosjektet, som for øvrig formelt heter Fylkesvei 7772 Stakkevollvegen-Skattørvegen. Det ene er temmelig lite. Det andre er større: Her skal det først mudres før entreprenøren skal lage en fylling i sjøen med masser fra tunnelrehabiliteringen i Tromsø.

Kart over strekningen for dette prosjektet. <i>Illustrasjon:  Troms og Finnmark fylkeskommune</i>
Kart over strekningen for dette prosjektet. Illustrasjon:  Troms og Finnmark fylkeskommune

Høyspent og fiberkabler

Det lille prosjektet dreier seg om å lage føringsvei i betong for høyspent- og fiberkabler, samt bygge en midlertidig adkomstvei for busser. Planlagt start er 3. juli, og det er tenkt å ta en måned.

Tilbudsfrist er 21. juni.

Og den større kontrakten går altså ut på mudring og å bygge sjøfylling eller molo for ny fylkesvei. Massene til fyllingen skal stort sett komme fra oppgraderingen av Tromsøtunnelene.

– Det bør være et greit oppdrag, og med massene fra Tromsøtunnelene blir det svært kortreiste masser, sier byggeleder Ann-May P. Femsteinevik til Veier24.

Litt om volumene (cirkatall) i dette oppdraget:

  • Mudring: 29.000 m3
  • Muddermasser til sjødeponi: 16.000 m3
  • Tilbakefylling innenfor sjøfylling: 3500 m3
  • Tilbakefylling foran sjøfylling: 9500 m3
  • Fylling fra sjøredskap: 17.700 m3
  • Fylling fra land: 15.600 m3

Dessuten skal det bygges nytt VA-anlegg langs og gjennom moloen.

Startdato er her satt til 28. august, og arbeidene skal være ferdige i løpet av januar 2024.

Fylket arrangerer tilbudskonferanse på Teams 27. juni, og tilbudsfrist her er 3. august.

– Massene er både forurensende og verneverdige, sier prosjektleder Marianne Kvennås i Direktoratet for mineralforvaltning.
Les også

Over 130 tonn tungmetaller renner ut i elva hvert år – nå kan det bli en ressurs

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.