![Ansatte i Kystvakten er bekymret for rekrutteringen. De mener pensjons- og lønnsvilkårene ikke er konkurransedyktige og melder at det går ut over stemningen på jobb. Torgeir Tangedal, tillitsvalgt for Befalets fellesorganisasjon i Kystvakten, og Hanne Haug, logistikk- og materialbefal på KV Svalbard.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846341/NTB_16IiFGsBhN0.jpg)
Kystvakten-ansatte slår alarm: – Bør finne seg noe annet å gjøre
Et gresk rederi har fått varsel om 700.000 i gebyr fordi de hadde for høye svovelutslipp i norske fjorder.
Skipet MS Magellan, som er eid av det greske rederiet Global Cruise Lines Ltd, brøt ifølge Sjøfartsdirektoratet regelverket om svovelholdig drivstoff i verdensarvfjordene nå i vår.
Fra 1. mars ble det innført nye miljøkrav for utslipp til luft og sjø i verdensarvfjordene Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Sunnylvsfjorden og Tafjorden. Nå har Sjøfartsdirektoratet sendt ut sitt første varsel om overtredelsesgebyr som følge av de nye reglene.
![Her får den britiske fregatten HMS Portland (t.v.) forsyninger fra KNM Maud under en øvelse høsten 2023.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843780/230927_CADA_0203.jpg)
Forsvarets største skip: Fikk en rekke pålegg – må seile med midlertidig sertifikat
16. april mottok Sjøfartsdirektoratet en bekymringsmelding om røykutslipp fra det Bahamas-registrerte cruiseskipet Magellan, som lå til kai i Flåm. Bekymringsmeldingen ble fulgt opp med tilsyn om bord da skipet ankom Geiranger neste dag. Sjøfartsdirektoratets inspektører målte svovelinnholdet i skipets drivstoff og fikk utslag på 0,17 prosent. Grensen for lovlig svovelinnhold i verdensarvfjordene er 0,10 prosent.
– Vår dokumentasjon viser at skipet har gått inn i to verdensarvfjorder med svovelverdier som ligger langt over lovlig nivå, sier Bjørn Pedersen, avdelingsdirektør for regelverk og internasjonalt arbeid.
Fra 1. januar 2020 er det forbud mot å bruke drivstoff med mer enn 0,5 volumprosent svovel for alle skip.