PIGGDEKK

20 km med piggdekk gir 200 gram asfaltstøv. Eller 20 kg i løpet av en vinter

-Hvis det for eksempel er 17 000 som kjører denne vegen hver dag, og rundt 1/3 har piggdekk, blir det 120 tonn med asfaltstøv i løpet av vinteren, forteller Brynhild Snilsberg -  Vegvesenets ekspert svevestøv.

Piggdekk skaper kilovis med svevestøv.
Piggdekk skaper kilovis med svevestøv. Foto: Erik Johansen / NTB Scanpix
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
3. juni 2020 - 09:19

Når vi kjører produseres støv både fra asfalt og dekk.

- Vi bruker asfalt med sterke steinmateriale, og disse vil også slites. Når vi kjører med piggdekk skjer det samme som når vi bruker sandpapir – det blir støv. Hvor mye avhenger av dekk, vegdekke, hastighet, føreforhold, trafikk og piggdekkandel.

Det forklarer Brynhild Snilsberg i en melding fra Statens vegvesen - som også har tatt doktorgrad på svevestøv.

-Hvis du kjører ei mil til og fra jobb  med piggdekk (20 km reiseveg totalt) produseres det 200 gram asfaltstøv hver dag. I løpet av en vinter blir dette 20 kilo støv som bidrar til dårligere luft.

Les også

Mikroplast fra bildekk forurenser Oslofjorden

En motivasjon til å sykle eller gå

-Hvis det for eksempel er 17 000 som kjører denne vegen hver dag, og rundt 1/3 har piggdekk, blir det 120 tonn med asfaltstøv i løpet av vinteren, sier Snilsberg og legger til:

-Når en ser hvor mange tonn vegstøv det blir som bidrar til dårlig luft og økte vedlikeholdskostnader, kan det jo være en motivasjon til å velge å gå, sykle eller reise kollektivt til jobb når det er mulig.

Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen har tatt doktorgrad på svevestøv. <i>Foto: Jarle Skoglund </i>
Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen har tatt doktorgrad på svevestøv. Foto: Jarle Skoglund 

Steinpartikler fra asfalten

Asfaltstøv består i hovedsak av steinpartiler fra asfalten, men også mikroplast og metaller med mer.

-Det aller meste stammer fra stein i asfalten. Men vegstøv inneholder også mikroplast, organisk materiale og litt metaller. Analyser viser at rundt en fjerdedel av vegstøvet påvirker luftkvaliteten, sier Snilsberg til nettsidene vegvesen.no

Alle roboter sjekkes i vann før de sendes ut til kunden. – Selv om roboten veier 22 kilo, er den mer eller mindre vektløs i vann. Den synker ikke, forteller utviklingsingeniør Vetle Normann (t.v.). Her sammen med produksjonsleder August Brage Egenberg Sindre og produksjonstekniker Mykyta Arestov.
Les også

Mener denne kan kutte utslipp betraktelig

Viktig å rengjøre

Mest vegstøv blir det altså om vinteren når det kjøres med piggdekk. Det meste av støvet havner inntil vegkanten, men mye havner også i lufta.

-Det er viktig med godt renhold for å fjerne dette støvet forsvarlig. Vi har derfor forsket på ulike måter å rengjøre vegene på, alt etter vær og vind. Maskinenes effekt og kapasitet samt vegens tilstand og utforming gjør det dessverre vanskelig å fjerne alt, sier Snilsberg.

– Vi ønsker å bidra til bedre roboter som kan jobbe raskt og effektivt, men de må selvsagt ta hensyn til fiskens behov og sikkerhet, sier Sintef-forsker Eleni Kelasadi.
Les også

Fiskens reaksjon på roboter overrasket forskerne

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.